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조선 나례무(儺禮舞)에 끼친 『주례(周禮)』의 영향 연구 -역(易)의 사상적 해의(解義)를 중심으로-

Title
조선 나례무(儺禮舞)에 끼친 『주례(周禮)』의 영향 연구 -역(易)의 사상적 해의(解義)를 중심으로-
Other Titles
A Study on the Influence of 『JURYE』(周禮) to the Chosun Naryemu(儺禮舞)
Author
백정희
Keywords
나례; 儺禮; 나무; 儺舞; 처용무; 處容舞; 학무; 鶴舞; 주례; 周禮; 방상씨; 方相氏; 춘나; 불제; Narye; Narmu; Cheoyongmu; Hakmu; Jurye; Bangsangci; Chunna; Buljea
Issue Date
2008-01
Publisher
한국사상문화학회
Citation
한국사상과 문화, v. 41, Page. 287-331
Abstract
조선의 방상씨 4인은 계동대나의(季冬大儺儀) 때 구역(驅疫)의 춤을 추었으며, 장례(葬禮) 때도 방상씨(方相氏)는 상여(喪輿)를 인도했다. 묘지의 네 귀퉁이[四隅]를 창으로 두드리며 삿된 역(疫)을 물리치는 일[피邪]을 행하였다. 조선의 계동대나례는 군례(軍禮)로 행해졌는데, 이상의 조선 나례의식의 근간은 『주례』 「하관(夏官)」의 내용과 일치한다. 단, 나례의 기본 의식은 방상씨의 구역행위를 주축으로 시작하지만, 세시(歲時) 행사로서의 나의(儺儀)는 다양한 종목의 기예(技藝)와 가무(歌舞)를 수반하였다. 『악학궤범(樂學軌範)』에 따르면, 종묘(宗廟)에 다녀오는 임금의 어가(御駕)를 환영하는 행사로써 종로(鐘路) 통에서의 교방가요(敎坊歌謠)와 <학·연화대·처용무합설(鶴蓮花臺處容舞合設)>, 또 그 밖의 각종 정재(呈才)들이 여기(女妓)들에 의해 행해졌으며, 광화문 앞에 양쪽으로 개설(開設)된 산대잡희(山臺雜戱)가 재인(才人)들에 의해 순차적으로 진행되었다. 이런 행사는 중국 사신을 환영할 때와 안태(安胎)의식에도 행해졌다. 따라서 나례무는 환영 및 환궁 행사의 일환으로 베풀어지는 각종 교방의 정재 종목을 일컫지만, 이들 중에서도 특히 <처용무>, <학무> 등이 방상씨의 구역행위와 관련되어 주로 연희된 것은 그 춤들이 4계절의 순환, 즉 신구(新舊)의 기운(氣運) 또는 음양(陰陽)의 기를 소통시키는 본질적 의미를 갖기 때문이라고 보았다. 필자는 그 영향을 『주례』로부터 살폈다. 또 불교를 국시로 삼았던 고려에 비해 유학을 근간으로 한 조선의 나례에 춘나(春儺)의 기록이 불제(불除)로 대치된 점과 추나(秋儺)가 중춘의 한가위와 맞물려 대치된 점은 유학을 근간으로 한 조선에서의 『주례』 수용 양상이라고 파악할 수 있었다. The Chosun`s Bangsangci(方相氏) 4 men danced for dispersing dance at the Gyedongdaenayi(季冬大儺儀), and play a Guanna(觀儺) at the spring and fall. At the funeral ceremony, Bangsangci guided a funeral bier, and stab the tomb`s the four edge with a sword, dispersing the evil. The Chosun`s Gyedongdaenayi was carried out as a military ceremony, which means that the originality of Chosun`s dispersing ceremony is the same contents of 「Haguan -it means to coffin(夏官)」 from 『Jurye』 Only the differences between Nayi and Narye are that Narye`s basic ceremony starts with dispersing the devils by Bangsangci, but Nayi is conducted as a welcoming events at a New Year`s day, including all musical and other entertainments. According to 『Akhakguibum』(樂學軌範), Gyobanggayo(敎坊歌謠), Hak, Yunhuada, Cheoyongmuhansul(鶴·蓮花臺·處容舞合設)-a kind of dances, dispersing the devils- were conducted by official dancing girls as a welcoming event for lord who is came from JongMyo at the JongRo, and successively the additional musical and medieval masked drama, Sandaejabhi,(山臺雜戱) are conducted in front of Guanghwamun. It is usually conducted when the China diplomatic representatives was welcomed, and whenever they reach the big villages after crossing borders, a lot of events, musical and medieval masked drama were given. Therefore, Naryemu calls various Gyobang`s estate for votive of offerings items that is given by phantom and part of return to the Royal Palace event, but that , etc.. is involved with Bangsangci`s area action and is given a play mainly specially among these saw that is because dances have essential meaning that understood flag of circulation of 4 seasons, energy of old and the new(新舊) or Yin and Yang(陰陽). Writer the effect to Jurye(周禮) is that depend see. Also, saw as shipbuilding Narye`s characteristic that study abroad by recent publication than consideration which made Buddhism by national policy. Chunna(春儺) of recording by Buljea(불除) take the place of, and Chuna(秋儺) point that take the place of center season August 15th of the lunar calendar studying abroad shipbuilding`s basis historically be, and think that is because such though accommodated in Jurye(周禮).
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=2679133http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/104249
ISSN
1229-1749
Appears in Collections:
COLLEGE OF SPORTS AND ARTS[E](예체능대학) > ETC
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