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지역캐릭터를 통한 한국 관광특구 지역 홍보에 관한 연구 - 한국과 일본 지역캐릭터 비교 분석 중심으로 -

Title
지역캐릭터를 통한 한국 관광특구 지역 홍보에 관한 연구 - 한국과 일본 지역캐릭터 비교 분석 중심으로 -
Other Titles
A Study on the Regional Promotion of Korea Special Tourist Zone through the Local Character - Focused on the Comparative Analysis of Local Character in Korea and Japan -
Author
송민정
Keywords
관광특구; 지역이미지; 지역홍보; 지역캐릭터; Special Tourist Zone; Local Image; Regional Promotion; Local Character
Issue Date
2017-10
Publisher
커뮤니케이션디자인학회
Citation
커뮤니케이션디자인학연구, v. 61, Page. 78-87
Abstract
한국 관광특구 지역의 차별화된 이미지 조성 및 활성화를 위한 홍보방안으로 지역캐릭터를 활용할 수 있다. 현재 지역캐릭터 가치에 대한 인식이 부족하고 활용이 제대로 되고 있지 않으며 체계적인 운영관리가 필요하다. 본 연구는 관광특구 지역 활성화를 위한 홍보방안 모색방법으로 한국과 일본 관광특구 지역캐릭터 활용 현황을 조사하고 일본 관광특구 지역캐릭터를 활용한 성공사례를 통해 한국 관광특구 지역캐릭터의 활용방안을 알아보았다. 본 연구 분석 결과, 현재 한국 관광특구는 캐릭터 개발이 되어 있지 않거나 캐릭터가 개발되어 있어도 방치되어 효과적으로 활용되지 못하는 실정이다. 일본은 지역 전반의 홍보는 물론 관광산업 진흥에도 활용되고 이를 통한 자체적 수익을 창출하여 지역경제에 많은 도움을 주고 있다. 한국 관광특구 지역캐릭터 활용방안을 아래와 같이 제시한다. 첫째, 이벤트와 지역축제 행사에 안내사인, 홍보물, 캐릭터 인형 등의 활용이다. 둘째, 캐릭터를 활용한 공식 웹사이트 운용 및 SNS에 지역캐릭터 활용이다. 셋째, 관광 상품 및 농‧수산물 등의 지역특산물 패키지의 지역캐릭터 활용이다. 넷째, 관광안내 책자, 홍보 CD롬 등에 CI와 캐릭터의 지속적 반복 노출을 통한 통합 아이덴티티의 활용이다. 다섯째, TV, 신문 등의 다양한 매체에 캐릭터의 지속적인 홍보이다. 본 연구를 통해 향후 한국 관광특구 지역이미지 향상 및 홍보방안에 도움이 되기를 기대한다. To promote creation of a differentiated image of Korea Special Tourist Zone area and its activation, local character can be actively used. Today not a lot of people aware of the values of a local character and do not properly use it either, therefore, systematic operational management is required. This study examined current state of utilization of local character of Korea and Japan Special Tourist Zone to find the way to promote regional revitalization of the special tourist zone, and investigated the utilization plan of local character of Korea Special Tourist Zone through the best cases using local character of Japan Special Tourist Zone. The analysis of the study showed Korea Special Tourist Zone is currently not developed the character or it is not utilized effectively even the character was developed because it has been left as it is. The promotion of the entire region of Japan is being actively used for promotion of tourism industry and are helping local economy a lot by its own profits. Utilization plan for local character of Korea Special Tourist Zone would be proposed as follows; First, information book, promotional materials and action figures, etc should be used for local events and festivals. Second, the character should be used actively on official website and SNS. Third, local character should be utilized to the Local specialities such as sightseeing package and agricultural and fishery products. Fourth, Integrated identity should be utilized through continuous repeated exposure of character and CI in the tourist information brochures and promotional CD-ROM. Fifth, The character should be promoted constantly on a variety of media such as TV and newspaper. This study is expected to help improving local image of Korea Special Tourist Zone and its promotion schemes.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3563224https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/103648
ISSN
1976-1562
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