409 0

Effect of Two Types of Feedback on Accuracy Development of L2 Writing

Title
Effect of Two Types of Feedback on Accuracy Development of L2 Writing
Other Titles
두 종류의 교사 피드백이 영작문의 정확성 발달에 미치는 영향
Author
이다미
Keywords
L2 writing; error correction; commentary; 영작문; 오류 수정; 코멘터리
Issue Date
2017-09
Publisher
학습자중심교과교육학회
Citation
학습자중심교과교육연구, v. 17, No. 17, Page. 575-594
Abstract
본 연구는 한국 대학생들을 대상으로 두 종류의 서로 다른 교사 피드백이 영작문의 정확성 향상에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 좀 더 구체적으로 교사 피드백인 오류수정과 코멘터리가 작문의 정확성과 복잡성에 미치는 영향을 살펴보고자 12주에 걸친 실험 연구를 진행하였다. 실험에는 총 46명의 학생들이 참여하였고, 이들은 오류수정 그룹 (N=25)이나 코멘터리 그룹(N=21)에 임의 배정되었다. 실험은 12주간의 영작문 수업(1주일 에 1회 2시간), 4번의 쓰기 과제 제출, 쓰기 과제에 대한 영어 원어민 교수자의 피드백에 따라 쓰기 과제 수정 제출 둥의 절차로 진행되었다. 교사 피드백이 작문의 정확성과 복잡성에 미치는 영향을 측정하기 위해 사전, 사후 쓰기 시험을 비교하였다. 실험 결과, 두 그룹 모두 사후 쓰기 시험에서 정확성이 통계적으로 유의미하게 향상된 것으로 나타났다. 그러나 두 그룹 간 통계적으로 유의한 차이는 없었다. 또한 두 그룹 모두 시전 쓰기 시험보다 사후 쓰기 시험에서 복잡성이 다소 떨어지는 것으로 나타났다. 그러나 통계적으로 유의한 차이는 없었다. 본 실험의 결과, 오류수정과 코멘터리 모두 작문의 정확성 향상에 효과가 있으나, 두 방법 중 어느 한 방법이 더 효율적이라고 말하기는 어렵다. 또한 작문의 유창성 향상과 작문의 복잡성 저하는 상관관계가 없는 것으로 보인다. The purpose of this study was to examine the effectiveness of two types of teacher feedback (i.e., error correction and commentary) on accuracy development in L2 writing. The research questions we asked were ① whether error correction and commentary lead to an improvement in writing accuracy; if so, which feedback type is more effective for accuracy improvement and ② whether error correction and commentary result in a decline in writing complexity. To examine these research questions, an experiment was conducted with two groups of Korean college students: an error correction group (N=25) and a commentary group (N=21). In the experiment lasting for 12 weeks in 2015, the error correction group received corrections on every grammatical error in four essays, while the commentary group received comments on content and organization in four essays. The results of the study were obtained by comparing the pre- and post-tests in terms of accuracy and complexity. They showed that both groups improved in writing accuracy over time and that accuracy significantly increased from the pre- to post-test. However, no significant differences in accuracy were found between groups in the post-test, suggesting that both types of feedback were equally beneficial to accuracy improvement. They also demonstrated that although complexity slightly regressed from the pre- to post-test, it was not statistically significant, meaning that writing complexity did not suffer as a consequence of teacher feedback.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010025879343https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/103589
ISSN
1598-2106
Appears in Collections:
COLLEGE OF LANGUAGES & CULTURES[E](국제문화대학) > ENGLISH LANGUAGE & CULTURE(영미언어·문화학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE