524 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author김동환-
dc.date.accessioned2019-05-07T06:40:40Z-
dc.date.available2019-05-07T06:40:40Z-
dc.date.issued2017-08-
dc.identifier.citation한국융합학회논문지, v. 8, No. 4, Page. 255-264en_US
dc.identifier.issn2233-4890-
dc.identifier.urihttps://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002217934-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/103537-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 신체적 유능감과 체육수업 만족도의 관계를 규명하는데 있다. 이를 위해 중·고교학생을 대상으로 편의추출방법을 사용하여 556부의 설문지를 최종 분석에 사용하였다. 분석을 위해 통계프로그램은 PASW ver. 18.0 프로그램을 이용하여 각 요인에 대한 기술통계를 제시하였으며, 요인추출 및 문항의 내적 일관성 확인을 위해 탐색적 요인분석과 신뢰도분석을 실시하였다. 또한, 신체적 유능감과 수업만족도와의 관계에 대한 규명을 위해 다중회귀분석을 실시하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 신체적 유능감과 교수행동의 관계에 있어 피드백 요인이 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 신체적 유능감과 체육성적의 관계에 있어 승리, 동료비교 요인 등이 영향을 주는 것으로 나타났다. 셋째, 신체적 유능감과 체육환경의 관계에 있어 피드백, 대리경험 요인 등이 영향을 주는 것으로 나타났다. 넷째, 신체적 유능감과 운동능력의 관계에 있어 피드백 요인이 영향을 주는 것으로 나타났다. The study is aimed to investigate the relationship between physical competence and physical education class satisfaction. For this purpose, 556 questionnaires were used for the final analysis by using convenience extraction method for middle and high school students. For statistical analysis, descriptive statistics for each factor were presented using PASW ver. 18.0 program, and exploratory factor analysis and reliability analysis were conducted for factor extraction and item internal consistency confirmation. Furthermore, a multiple regression analysis was conducted to clarify the relation between physical competence and satisfaction of class, and the results were as follows: First, feedback factors influenced the relationship between physical competence and teaching behavior. Second, athletic performance, victory, peer comparison factor, etc. influenced the relationship between physical competence and satisfaction of class. Third, the feedbacks and the experience factors influenced the relationship between the physical competence and the physical environment. Fourth, feedback factors also influenced the relationship between physical competence and athletic ability.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국융합학회en_US
dc.subject융합en_US
dc.subject신체적 유능감en_US
dc.subject체육수업 만족도en_US
dc.subject교수행동en_US
dc.subject체육성적en_US
dc.subject운동능력en_US
dc.subjectConvergenceen_US
dc.subjectPhysical Competenceen_US
dc.subjectSatisfaction with Physical Educationen_US
dc.subjectTeaching Behaviorsen_US
dc.subjectPhysical Education Recorden_US
dc.subjectExercise Capacityen_US
dc.title융합을 활용한 신체적 유능감이 체육수업 만족도에 미치는 영향en_US
dc.title.alternativeThe Effect of Physical Competence Using Convergence on Satisfaction with Physical Education Classen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no4-
dc.relation.volume8-
dc.identifier.doi10.15207/JKCS.2017.8.4.255-
dc.relation.page255-264-
dc.relation.journal한국융합학회논문지-
dc.contributor.googleauthor김동환-
dc.contributor.googleauthor신이수-
dc.contributor.googleauthor김승용-
dc.relation.code2017019642-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF SPORTS AND ARTS[E]-
dc.sector.departmentDIVISION OF SPORT SCIENCE-
dc.identifier.piddwkim-
Appears in Collections:
COLLEGE OF SPORTS AND ARTS[E](예체능대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE