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기업가정신과 내․외부 CSR 활동이 호텔 종사원의 조직신뢰와 직무만족에 미치는 영향 연구

Title
기업가정신과 내․외부 CSR 활동이 호텔 종사원의 조직신뢰와 직무만족에 미치는 영향 연구
Other Titles
A Study on the Effects of Entrepreneurship and Internal and External CSR Activities on Hotel Employees’ Organizational Trust and Job Satisfaction
Author
조민호
Keywords
기업가정신; 내부 CSR; 외부 CSR; 조직신뢰; 직무만족; Entrepreneurship; Internal CSR; External CSR; Organizational trust; Job satisfaction
Issue Date
2019-01
Publisher
한국관광학회
Citation
관광학연구, v. 43, NO 1, Page. 155-177
Abstract
본 연구는 호텔 종사원을 대상으로 기업가정신과 내ㆍ외부 CSR 활동이 조직신뢰와 직무만족에 미치는 영향을 통합적으로 파악하고자 하였다. 선행연구 고찰을 통해 이론적 모형을 구축한 후 국내 15개 특급호텔 종사원에게 실증조사를 실시한 결과 유효한 표본 450부를 확보하였다. 구조방정식 모델을 통한 자료 분석 결과는 다음과 같다. 기업가정신은 호텔의 내ㆍ외부 CSR 활동에 모두 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 호텔의 내ㆍ외부 CSR 활동은 종사원의 조직신뢰에 모두 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 호텔의 내ㆍ외부 CSR 활동은 종사원의 직무만족에 직접적인 영향을 미치지 않았으나 조직신뢰의 완전 매개효과로 직무만족에 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 통해 기업가정신, 내·외부 CSR 활동, 조직신뢰와 직무만족 간에 유의미한 상호 관련성을 규명하였다. 특히 기업가정신과 내·외부 CSR 활동이 종사원의 조직에 대한 신뢰를 높이는 데 기여한다는 점을 밝힘으로써 호텔의 지속가능경영과 효과적인 조직관리 측면에서 이들의 중요성을 확인하였다는데 의의가 있다. 더불어 조직에 대한 신뢰가 호텔 종사원의 직무만족 향상을 위한 선행요인임을 밝혔다. 마지막으로 연구 결과를 바탕으로 한 학문적 기여도와 실무적인 시사점에 대하여 제시하였다. This study aimed to discover the effects of entrepreneurship and internal and external CSR activities on hotel employees' organizational trust and job satisfaction, comprehensively. A proposed model based on previous research was empirically tested via structural equation modeling by AMOS using 450 valid samples collected from current employees of 15 deluxe hotels in South Korea. The results showed that entrepreneurship had a direct impact on both internal and external CSR activities. Both CSR activities had a direct impact on organizational trust. Both CSR activities had no direct impact on job satisfaction, but job satisfaction was indirectly affected by both CSR activities through the full mediation of organizational trust. These findings indicate that there exist interrelationships among entrepreneurship, internal and external CSR activities, organizational trust, and job satisfaction. In particular, the importance of entrepreneurship and internal and external CSR activities were identified in terms of hotels' sustainable management and effective organizational management by confirming their impact on organizational trust of employees. In addition, organizational trust was verified as an antecedent factor to improve job satisfaction. Finally, theoretical contributions and practical implications of results are discussed.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3648486http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/103338
ISSN
1226-0533
DOI
10.17086/JTS.2019.43.1.155.177
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
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