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브랜드 경험을 위한 AR기반 이벤트 아이덴티티 활용 연구

Title
브랜드 경험을 위한 AR기반 이벤트 아이덴티티 활용 연구
Other Titles
A Study on Utilizing an AR-Based Event for Brand Experience
Author
김성훈
Keywords
Brand Experience; 브랜드 경험; Event Identity; 이벤트 아이덴티티; Augmented Reality; 증강현실
Issue Date
2017-03
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 23, No. 1, Page. 379-390
Abstract
현대의 소비자는 브랜드의 제품뿐만 아니라 브랜드를 접하게 되는 환경, 총체적 경험 등에 의해 소비를 결정하게 된다. 이러한 환경에서 이벤트는 과거부터 현재까지 커뮤니케이션 도구로 꾸준히 활용되었으며 현대에는 증강현실과 같은 다양한 인터랙티브 미디어를 통해 점차 발전된 컨텐츠를 제공하고 있는 추세이다. 따라서 본 연구는 AR기반 이벤트 아이덴티티의 특성에 따른 사례 분석을 통해 유형을 분류하고 제공하고자 하는 이벤트의 성격에 따른 AR기반 이벤트 아이덴티티의 활용 방안을 구축하는데 목적을 둔다. 일차적으로 선행연구를 바탕으로 브랜드경험, 이벤트 아이덴티티, 증강현실의 개념을 고찰하였으며, 이론적 고찰을 통해 AR기반 이벤트 아이덴티티의 특성으로 현장감과 상호작용을 도출하였다. 브랜드 경험으로서 증강현실 APP유형의 구분과 위와 같은 요소를 기준으로 2016년도 이후 국내에서 출시된 AR기반 이벤트 아이덴티티 모바일 어플리케이션 사례 10가지를 선정하여 분석한 결과 4가지 유형으로 분류되었다. 첫째, 제품홍보 이벤트 형은 브랜드에서 출시된 제품을 홍보하는 목적으로 제품을 효과적으로 표현하는 컨텐츠를 필요로 한다. 둘째, 공간 홍보 이벤트 형은 특정 공간을 홍보하기 위한 유형으로 공간의 이해도를 높이고 자연스러운 탐색을 유도하는 컨텐츠가 요구된다. 셋째, 스토리 홍보 이벤트는 영화나 브랜드의 스토리를 홍보하기 위한 목적으로 스토리 이해도를 높이고 친근감을 부여하는 컨텐츠가 필요하다. 넷째, 쿠폰/혜택 이벤트는 혜택의 성격에 맞는 다양하고 새로운 컨텐츠가 요구되는 바이다. 따라서 브랜드는 제공하고자 하는 이벤트 유형에 맞게 적절한 상호작용과 높은 현장감을 제공할 수 있는 컨텐츠를 제공하여야 할 것이다. Modern consumers decide consumption not only by the brand"s products but also by the environment in which the brand comes into contact and the overall experience. In this environment, events have been used from the past as a communication tool , and in the modern age, the contents are gradually being developed through various interactive media such as augmented reality Therefore, this study aims to classify types through case analysis according to the characteristics of AR – based event identities and to construct a utilization plan of AR – based event identities according to the characteristics of events to be provided. First, the concept of the brand experience, the event identity, the AR were studied, and then presence and interaction were derived as characteristics of the AR-based event identity. According to classification of types of the augmented reality APPs as the brand experience and the above factors , it was analyzed by selecting 10 cases of the AR-based event identity mobile application launched in Korea since 2016. As a result, there are four types of the AR-based event identity. First, the product PR event type requires contents that effectively express the product for the purpose of promoting the product launched by the brand. Second, the space PR event type is a type for promoting a specific space, requiring contents to increase the understanding of the space and to induce a natural search. Third, the story PR event type needs contents that enhance a story understanding and give people a sense of friendliness for the sake of promoting a story of movie or brand. Fourth, the coupon/benefit event requires various new contents according to the nature of the benefit. Therefore, the brand should provide contents that can provide appropriate interaction and a high presence according to the type of the event to be provided.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE07131826http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/103169
ISSN
1598-6497
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