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다이나믹 아이덴티티 디자인 개발 연구 - 기업 ‘H’사 C.I. 리뉴얼 제안을 중심으로 -

Title
다이나믹 아이덴티티 디자인 개발 연구 - 기업 ‘H’사 C.I. 리뉴얼 제안을 중심으로 -
Other Titles
A Research on the Dynamic Identity Design Development - Focused on C.I. Renewal Proposals of the Corporation ‘H’ -
Author
송지성
Keywords
Identity Design; 아이덴티티 디자인; Dynamic Identity; 역동적인 아이덴티티; Expressive Elements; 표현요소
Issue Date
2016-12
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 22, No. 4, Page. 353-367
Abstract
스마트 모바일 시대와 소셜 네트워크 서비스(SNS)의 성장으로 오늘날의 미디어 환경은 사람들의 커뮤니케이션 방식을 바꿔놓았다. 기업에 입장에서는 소비자와의 커뮤니케이션 전략을 재수립하는 과정이 필요해졌고, 기업 아이덴티티를 위한 디자인 시스템에도 변화가 생겼다. 고정적이고 일방적인 방법으로 사람들에게 보여주던 기존의 스태틱 아이덴티티 디자인 시스템이 일반적인 시스템이었지만, 기술과 매체와의 상호작용을 통해 유연하고, 다이나믹한 아이덴티티 디자인시스템이 등장하였다. 그러나 그동안 국내 기업들의 아이덴티티 디자인은 이런 변화된 시스템을 활용하는 사례가 해외사례에 상대적으로 소극적이거나 제한적 활용에만 그치고 있다. 이런 현상에 주목하여 본 연구자는 국내기업이 현 사회 트렌드에 적절하게 대응하기 위한 국내 맞춤형 다이나믹 아이덴티티 디자인 시스템개발의 필요성을 인지하였다. 실질적 디자인 방향제시를 위해 시기적절해 보이는 국내 기업 한 곳을 선정하여 실험 연구를 진행하였다. 연구범위로 국내 가구 및 인테리어 시장의 유행을 선도하는 ‘H’사로 선정하고 다이나믹 아이덴티티 디자인 개발에 필요한 이론적 자료 및 해당기업의 디자인을 제안하는데 그 목적을 두었다. 본 연구의 범위는 2장에서 아이덴티티 디자인에 대한 이론적 배경과 유연한 아이덴티티 관련 선행연구를 바탕으로 아이덴티티 디자인 시스템 사이의 관계를 도식화를 한다. 다이나믹 아이덴티티에 대한 본 연구자의 정의와 선행이론을 바탕으로 이에 합당한 분류방법과, 표현요소를 정리하였다. 3장에서는 다이나믹 아이덴티티가 활용된 해외 및 국내의 리뉴얼 사례로 각각 다섯 기업을 선정하고, 표현요소에 사용 빈도에 따라 사례 분석을 하였다. 4장에서는 기업 ‘H’사의 아이덴티티, 과거와 현재의 아이덴티티 디자인 요소 및 관련된 기업 및 사회 트렌드 조사를 바탕으로 3장의 사례분석결과와의 개연성을 따져 5장에서 실질적 적용이 가능한 디자인을 추출하는 연구를 진행 하였다. 연구 목적 달성을 위한 구체적 연구 방법으로 다이나믹 아이덴티티 디자인의 표현요소를 내적, 시각적, 상호작용적 요소로 세분화하였다. ‘H’사의 디자인 개발순서는 첫째, ‘H’사의 내적 요소 분석을 통한 키워드 추출을 한다. 둘째, 3장의 사례 분석의 사용 빈도 결과에 따라 빈도가 낮은 표현 요소에 대해 상대적 사용비중을 높게 둔다. 셋째, 시각적 표현 요소에 대한 디자인 리뉴얼 개발을 진행 하였다. 넷째, 상호작용적 표현 요소에 대한 디자인 리뉴얼 개발을 진행하였다. 이 연구의 결과 ‘H’사의 아이덴티티 디자인 방향제시에서 내적 표현 요소를 시각적 표현으로 전환 할 때의 유연성을 기본 요소로 겹겹이 쌓아 올리는 레이어 방식을 활용하여 곡선과 직선의 조화, 규칙성과 유연성 사이의 조화, 서양과 동양의 조화를 표현하였다. 운동성(모션)과 일관성의 파괴를 사용하여 역동성, 도전정신을 표현하고, 상호작용적 표현 요소를 통해 소비자와의 소통하는 기업의 이미지를 표현하였다. 본 연구의 디자인 방향제시를 기반으로 본 연구자는 앞으로 한국적 다이나믹 아이덴티티 적용에 대한 다양한 시각화 혹은 상호작용적 표현에 관한 좀 더 구체적인 연구를 진행할 계획이다. With the advent of the Smart Mobile era and the growth of Social Network Service (SNS), today’s media environment has changed the way that people communicate. Thus, for companies, a process of re-establishing a communication strategy with consumers has become necessary, and the design system for the corporate identity changed. While a static identity design system that shows the corporate identity to consumers in a fixed and general way has been a common system, a flexible and dynamic identity design system through interactions between technology and media has emerged. However, thus far, identity designs of domestic companies have been relatively passive or limited in utilizing such a changed system compared to overseas cases. Noting this phenomenon, we recognized the necessity of developing a domestically specific dynamic identity design system for domestic companies to respond properly to the current social trends. Thus, an experimental study was conducted by selecting a domestic company, which seemed timely in order to suggest a substantive design direction. As for the research scope, selecting ‘H’ Company that is leading the trends in the domestic furniture and interior markets, this study aims to provide theoretical data necessary for the development of a dynamic identity design and to propose a design for the company. As for the research scope, Chapter 2 schematizes the relationship between identity design systems based on the theoretical background of identity design and the preceding studies related to flexible identity. Based on the researcher’s definition of dynamic identity and the preceding theories, this study summarized the method of classification and the elements of expression, appropriate for this. Chapter 3 selected five enterprises, respectively as cases of domestic and foreign renewal and conducted a case analysis according to the frequency of the use of the elements of expression. Chapter 4 verified the probability as compared to the result of the case analysis in Chapter 3 based on the identity of ‘H’Company, identity design elements in the past and present, the related enterprises and social trend, and Chapter 5 conducted a study for extracting a design that could be actually applied. As a concrete research method to achieve the research purpose, this study subdivided the elements of the expression of dynamic identity design into internal, visual and interactive elements. The order of the development of the design for ‘H’ Company is as follows: First, key words were extracted through an analysis of internal elements. Second, according to the result of the frequency of use in the case analysis, relatively higher weight of use was given to the elements of expression with a lower frequency. Third, the development of design renewal of visual elements of expression was made. Fourth, the development of design renewal of interactive elements of expression was made. As a result of this study, this study expressed the harmonies between curve and straight line, between regularity and flexibility, and between the West and the East, utilizing the layer method of laying one upon another with flexibility in the conversion of internal elements of expression to visual elements of expression in the presentation of a direction of ‘H’ Company’s identity design as the basic element. This study expressed the dynamics and challenging spirit using the destruction of mobility (motion) and consistency and expressed the image of the enterprise that communicates with consumers through interactive elements of expression. Based on the presentation of the direction of design in this study, this researcher will conduct a more concrete study of various visualizations or interactive expressions concerning the application of Korean dynamic identity.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE07080522http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/103023
ISSN
1598-6497
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