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스포츠공익기관의 CSR활동 적합성과 동기지각 및 공중의 태도와의 관계 : 스포츠베팅사업을 중심으로

Title
스포츠공익기관의 CSR활동 적합성과 동기지각 및 공중의 태도와의 관계 : 스포츠베팅사업을 중심으로
Other Titles
The Relationship between the Public"s Attitude, Perceived Motivation and CSR Congruence for Sports Public Institutions : Focus on the Sports Betting Business
Author
임태성
Keywords
CSR Congruence; Perceived Motivation; Public"s Attitude; Sports Betting Business; Sports Public Institutions
Issue Date
2016-08
Publisher
한국체육학회
Citation
한국체육학회지, v. 55, No. 5, Page. 357-374
Abstract
이 연구는 CSR활동 효과변인에 대해 주목하여 공중이 지각하는 스포츠공익기관의 CSR활동 적합성과 동기지각, 공중의 태도와의 관계를 실증적으로 규명하고, CSR활동 적합성과 공중의 태도의 관계에서 동기지각 변인의 매개효과를 검증하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 온라인 유료 패널 중 스포츠베팅사업을 합법사업으로 인식하고 있는 대상을 모집단으로 선정한 다음 이중 총 416명의 자료가 실제분석에 사용되었다. 자료의 처리는 SPSS 18.0과 AMOS 18.0을 이용하여 빈도분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 구조방정식모형분석, χ2 차이검증 및 Bootstrapping 검증 등을 실시하였다. 분석결과, CSR활동 적합성은 공중의 태도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. CSR활동 적합성은 공익적 동기지각과 기업적 동기지각에 각각 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 공익적 동기지각은 공중의 태도의 정(+)의 영향을, 기업적 동기지각은 공중의 태도에 부(-)영향을 미치는 것으로 나타났다. 동기지각은 CSR활동적합성과 공중의 태도와의 관계에서 매개역할을 하는 것으로 나타났으며, 매개효과 검증을 통해 공익적 동기지각은 완전매개효과로 기업적 동기지각은 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. The purpose of this study was to examine the relationship among the public`s attitude, perceived motivation and CSR congruence for sports public institutions and to verify the mediating effects of perceived motivation variable in the relationship between CSR congruence and the public`s attitude. This study analyzed a survey answered by a available sample of 416 people among paid online panel who were perceived sports betting as legitimate business. In order to analyze data, frequency analysis, correlation analysis, structural equation model analysis, chi-square, bootstrapping, covariance analysis were used for this study. Findings of this study were as follows: First, CSR congruence had a positive(+) impact on the public`s attitude. Second, CSR congruence had a positive(+) impact on public interest-based CSR motivation and corporate-based CSR motivation. Third, public interest-based CSR motivation had a positive(+) impact on the public`s attitude, corporate-based CSR motivation had a negative(-) impact on the public`s attitude. Fourth, perceived motivation played a role in mediating between CSR congruence and the public`s attitude. Through verification of mediating effects, it was proved that public interest-based perceived motivation has fully mediation effect and corporate-based perceived motivation does partly mediation effect.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3476291http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/102608
ISSN
1738-964x
Appears in Collections:
COLLEGE OF SPORTS AND ARTS[E](예체능대학) > ETC
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