26 0

종교에 따른 한류 콘텐츠 소비 분석과 전략적 활용 방안

Title
종교에 따른 한류 콘텐츠 소비 분석과 전략적 활용 방안
Other Titles
Hallyu Content Consumption Analysis and Strategic Implications of the Religion
Author
이경렬
Keywords
한류 콘텐츠; Hallyu contents; 종교; Religion; 소비 성향; Characteristics of Hallyu Market; 한류 활성화; 불교; Buddhism; 이슬람; Islamism; 가톨릭; Catholicism
Issue Date
2016-07
Publisher
한국광고홍보학회
Citation
한국광고홍보학보, v. 18, No. 3, Page. 193-223
Abstract
한류를 산업적 차원에서 활용하려는 노력은 관광, 쇼핑, 패션 등 대중문화와 관련 분야에서 계속되고 있다. 또한 이를 전략적으로 접근하는 연구도 지속적으로 이어지고 있다. 다만, 그동안 한류 콘텐츠 소비자를 지리적, 경제적으로 나누어 살펴본 접근 방법은 많았으나 종교를 새로운 변인으로 보고 이를 토대로 접근한 연구는 부족했다. 종교는 문화를 이루는 주요한 변인으로 사회를 이루고 삶의 기초가 되는 중요한 주제이다. 따라서 종교 권역별로 한류 콘텐츠의 소비를 살펴보고 이의 인기 요인을 장르별, 요인별로 분석해 본다면 향후 지속적인 한류의 발전을 위한 전략적인 시사점을 도출할 수 있을 것이다. 따라서 본 연구에서는 한류 콘텐츠의 파급 효과를 높이는 종교별 전략과 대응 방안을 마련하기 위해 전문가의 의견을 분석하여 실무적, 학술적인 의의를 제시하였다. 학계와 업계를 중심으로 정책과 관련 산업을 추진하는 담당자를 섭외하여 이들에게 한류의 소비 성향, 인기 콘텐츠의 특징, 예상 파급 효과, 향후 활용 방안 등 한류 활성화를 위한 3개 대주제와 18개 소주제를 수렴하였다. 본 연구의 결과는 한류 콘텐츠의 소비 시장을 종교를 중심으로 살펴본다는 차별점이 있으며 향후 연구와 정책을 위한 기초 자료로 활용될 수 있다. 한류 콘텐츠는 물론 새로운 문화 산업 확산의 토대를 이루는 연구가 될 것으로 기대된다. Regarding Korean Cultural Trends, so called “Hallyu”, a lot of effort to boost new “Hallyu” in the industrial area such as tourism, shopping, fashion, etc. have been consistently tried with cultural strategic approaches. However, these approaches have been based on economic and geographic classifications without religious perspectives. Religion is one of important cultural factors to construct a society which gives basic elements of our daily lives. Therefore, in this study, the current researchers suggested the practical and academic meaning came from the opinions of Hallyu experts and contents creators who underscored the religious value in Hallyu diffusing strategy. Academic and practical Hallyu experts joining this study discussed 3 main topics and 18 sub-topics related to the trends change, the contents characteristics, the expected impact powers, and future strategy of Hallyu. The results in this study observing Hallyu trends in the eyes of religion might be useful to understand Hallyu market with different ways. These studies also might be the basic materials supporting and providing future policy and studies. The current researchers hope that this study has more chance to contribute to diffusion of Hallyu and Korean culture.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE07016307http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/102558
ISSN
1738-2475
DOI
10.16914/kjapr.2016.18.3.193
Appears in Collections:
COLLEGE OF COMPUTING[E] > MEDIA, CULTURE, AND DESIGN TECHNOLOGY(ICT융합학부) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE