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블라인드 제품 구매요인과 만족도 차이 분석 연구

Title
블라인드 제품 구매요인과 만족도 차이 분석 연구
Other Titles
An Analysis of Factors for Purchasing Blind Products and Differences in Satisfaction
Author
엄경희
Keywords
Blind Products; 블라인드 제품; Customers’ Purchase Behaviors; 고객구매행동; Factors for Purchasing; 구매요인; Differences in Satisfaction; 만족도 차이
Issue Date
2016-06
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 22, No. 2, Page. 215-226
Abstract
최근 대형건물 증가에 따라 외부 환경에 대한 에너지 손실 절감을 위해 블라인드 제품의 수요가 증가하고 있다. 또한 고객들의 폭 넓은 요구에 의해 블라인드 제품 시장의 성장으로 이어져 왔으나, 블라인드 제품과 관련된 고객 구매행동 연구는 전무하여 세분화된 고객 니즈에 따른 연구가 절실히 필요하다. 따라서 본 연구는 고객 인구통계 속성에 따른 블라인드 제품구매요인과 만족도 차이를 분석함으로써 향후 글로벌시장을 주도할 수 있는 새로운 블라인드 제품 개발에 필요한 이론적 자료를 제공하고자 하였다. 연구방법은 국내외 학술논문, 전문서적, 블라인드 박람회 자료, 잡지, 관련 기사와 뉴스, 인터넷 사이트 등을 통한 이론적 연구가 진행되었다. 실증적 연구를 위해 온라인 설문조사를 실시하였고, 분석은 모두 유의수준 p<.05에서 검증하였다. 연구범위는 20명의 전문가가 제시한 제품 구매 시 고객 고려사항을 바탕으로 블라인드 제품에 대한 고찰을 하고, 2015년 3월 11일부터 18일까지 전국 20세 이상의 현재 블라인드를 사용하고 있는 고객 600명을 대상으로 조사 연구하여 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 블라인드 제품 구매 시 고객 고려사항인 가격, 브랜드, 디자인, 성능, 외부적 요인 5개 항목 중 디자인이 가장 중요한 사항이었다. 둘째, 연령 차이에 따라 브랜드는 60대 이상에서는 중요한 요인이었지만 20대는 덜 중요하게 생각한다는 것을 알 수 있었다. 디자인에 대해서 60대 이상은 중요하게 생각하는 반면, 30대, 40대, 50대는 중요도가 상대적으로 낮았다. 성능은 60대 이상의 연령층에서 30대보다 더 중요시하였으며, 외부적 요인은 30대의 경우 중요하게 고려되지 않는 반면, 40대, 50대, 60대 이상은 중요시 한다는 것을 알 수 있었다. 셋째, 학력 차이에 따라 디자인과 외부적 요인이 주목되었는데, 고졸자의 경우 외부적 요인에 더 민감하게 반응하는 것으로 나타났다. 넷째, 직업 차이에 따라서는 금융 관련 종사자가 가격을 가장 많이 고려하는 직업군임을 알 수 있었다. 다섯째, 소득은 600만원 이상 고소득 집단에서는 다른 소득 집단보다 블라인드 제품 구매 시 디자인을 더 많이 고려하는 것으로 나타났다. 여섯째, 지역별 차이는 존재하지 않았으며, 성별은 여자가 남자보다 블라인드 제품을 구매하면서 브랜드, 디자인, 성능, 외부적 요인에 더 민감하게 반응한다는 것을 알 수 있었다. 또한 기혼자들은 미혼자들보다 브랜드, 성능, 외부적 요인을 더 많이 고려하는 것으로 나타났다. 따라서 세분화된 고객 니즈에 따른 블라인드 개발이 절실한 이 시점에서 본 연구는 고객의 요구를 충족시켜 줄 수 있는 제품개발 관련 자료로 유용하게 활용될 수 있을 것이라 사료되며, 앞으로도 고객지향성 블라인드제품 관련 연구개발이 지속적으로 필요할 것으로 보인다. Recently, as the number of large buildings has increased, the demand for blind products is increasing for the reduction of energy loss in the external environment. In addition, the growth of the market of blind products by the wide range of the requirements of the customers, but there is no study of customers’ purchase behaviors related to blind products, so a study of the subdivided needs of the customers is urgently needed. Therefore, this study would provide a theoretical base necessary for developing new blind products which could lead the global market in the future, by analyzing the factors for purchasing blind products and the differences in satisfaction according to the demographic properties of customers. As for research methods, a theoretical research was conducted through academic papers both at home and abroad and professional books, resources on the exhibition of blinds, magazines, related articles, news and the websites. In an empirical study, an online survey was conducted, and the analysis was verified at a significance level of p<.05. For the scope of the research, an investigation of blind products was conducted, based on what customers consider when purchasing the products, presented by 20 experts, a research was conducted with 600 customers aged over 20, who were using a blind from March 11 to 18, 2015, and the following conclusions could be obtained. First, of the five factors considered by customers when purchasing blind products, including price, brand, design, performance and external factors, the design was the most important matter. Second, according to the difference in age, it was noted that, the brand was an important factor among persons in their 60s, but those in their 20s attached less importance to it. People in their 60s attached importance to design while those in their 30s, 40s and 50s attached relatively lower importance to it. It was noted that people in their 60s attached more importance to performance than those in their 30s did. While those in their 30s did not attach importance to external factors, those in their 40s, 50s and 60s and over did. Third, according to the difference in the level of education, attention was paid to design and external factors, and it was noted that high school graduates reacted more sensitively to external factors. Fourth, according to the difference in occupation, it was noted that financial practitioners belonged to the professional group that considered the price most. Fifth, the group with high income, over 6 million won a month considered design more than other income groups when purchasing blind products. Sixth, it was found that there were no differences according to the area, and it was found that, by sex, females reacted more sensitively to brand, design, performance and external factors than males did, when purchasing blind products. In addition, it was found that married persons considered the brand, performance and external factors more than unmarried persons did. Therefore, at this point in time, when it is urgently necessary to develop blinds according to the subdivided needs of customers, it is judged that this study will be applied usefully as a material related to the development of products that can meet the customers" needs, and it do seem to need that research and development related to blind products, which can satisfy the requirements of the customers.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06704690http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/102466
ISSN
1598-6497
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > SURFACE & INTERIOR DESIGN(서피스·인테리어디자인학과) > Articles
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