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모바일 게임 앱에서 캘리그래피의 시각적인 형태에 따른 표현 조형성 연구

Title
모바일 게임 앱에서 캘리그래피의 시각적인 형태에 따른 표현 조형성 연구
Other Titles
A Study of Expressional Formativeness by Visual Form of Calligraphy in Mobile Game Apps
Author
김성훈
Keywords
Visual form of Calligraphy; 캘리그래피의 시각화; Expressional Formativeness; 표현의 조형요소; Mobile Game Title; 모바일 게임 타이틀
Issue Date
2016-06
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 22, No. 2, Page. 261-272
Abstract
게임 타이틀에서 특징적인 조형성의 캘리그래피의 표현은 그 게임의 전반적인 분위기와 형성되는 내용을 강조할 수 있다. 이러한 시각적 조형요소는 새로운 디자인 이미지를 전달하며 이를 이용한 모바일 게임타이틀은 게임시장의 성장을 견인할 것으로 전망된다. 이에 본 연구는 사람들 생활 속의 일부가 된 모바일 미디어 기반의 게임 타이틀 디자인에 대하여 조형요소를 점, 선, 면, 형태의 구조로 나누어 분석하였다. 구체적으로 문헌과 선행연구를 통해 캘리그래피의 시각화요소와 조형요소를 이론적 배경으로 고찰하였다. 분석 기준을 중심으로 모바일 게임 앱에서 캘리그래피 형태의 시각화에 따른 표현의 조형적 특징과 모바일 게임 타이틀에서 캘리그래피의 활용방안과 특징적인 표현 조형성의 캘리그래피를 제시하였다. 분석결과 첫째, 점은 시작과 핵심을 내포하며 문자와 인쇄의 끝남과 새로운 문자의 시작을 의미하는 것으로 획의 첫돌기가 없고 사선의 맺음이 가장 많으며 부드러운 곡선의 마침이 많은 표현으로 사용되었다. 둘째, 선은 획의 굵기이며 곡선과 직선의 형태로 획의 줄기가 굵고 빗침이 예리한 표현으로 많이 사용되었다. 셋째, 면은 획의 속도 변화에 따른 재질의 거칠고 매끄러운 조형요소로, 획 사이의 굴림이 없고 속도의 변화가 적은 표현으로 많이 사용되었다. 넷째, 획의 형태 구조는 방향의 기울기와 사실과 단순함을 나타내는 요소로 사선의 이탤릭체보다 수직의 정체의 구조가 조금 많게 표현되었다. 본 연구는 모바일 게임 앱 타이틀 디자인에서 캘리그래프의 시각적인 형태에 따른 표현 조형성에 관한 기초연구로써 의의를 가지며 향후 다른 분야에서도 응용될 것으로 기대된다. 또한 캘리그래피 표현의 다양한 형상성은 오늘날 다원화를 요구하는 디자인 조형 의도를 다각적으로 구사해 줄 것이다. Distinctive formative expression of calligraphy in game title is to highlight what is formed and the overall atmosphere of the game. These visual elements transfer a new design image and the mobile game titles using such visual elements are expected to drive the growth of the gaming market. This study analyzed formative elements in design of the mobile media game titles by dividing the molding element to the point, line, surface, structure of the form. Concretely, we investigated the visualization elements and formative elements of calligraphy by the theoretical background through the literature and previous studies. We suggested expressional formative characteristics of visualization of Calligraphy in mobile game apps, application plan of Calligraphy in mobile game titles, and distinctive expressional formative calligraphy. From the results of analysis, we summarized as follows: First, point implies the starting and the core, also means end of letter and printing and the start of a new character. It has most diagonal finish, a lot of expression of finish of soft curves, not first protrusion of stroke. Second, line implies thickness of stroke and was commonly used as thick stem, sharp swoops stroke expressed with the form of curves and straight lines. Third, plane is the formative element which is rough and smooth with the change of the stroke’s speed, and plane is usually used as an expression which is no change of rolling between stokes, and is less change of speed. Fourth, formative structure of stroke implies gradient direction and element showed fact and simplicity. It was expressed more square letters than italic letters with diagonal line This study is significant as fundamental research concerning expressional formativeness by visual form of calligraphy in title design of mobile game apps, and applies other field of study. In addition, various formativeness of calligraphy expression will today use freely design formative intention which demanded diversification.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06704694http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/102465
ISSN
1598-6497
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