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홈쇼핑 모바일 앱 화면구성에 관한 연구 - Main화면 중심으로 -

Title
홈쇼핑 모바일 앱 화면구성에 관한 연구 - Main화면 중심으로 -
Other Titles
A Study on screen composition of home shopping mobile app -Focusing on main screen-
Author
김성훈
Keywords
앱 디자인; 홈쇼핑; 화면구성; 스마트폰; App design; Home shopping; Screen composition; Smart phone
Issue Date
2016-04
Publisher
커뮤니케이션디자인학회
Citation
커뮤니케이션 디자인학연구, v. 55, Page. 320-329
Abstract
오늘날 새로운 정보통신의 기술에 발달로 인해 모바일에서 많은 것을 즐길 수 있게 되었다. 쇼핑 또한 마찬가지이다. 예전에 우리는 쇼핑을 하기위해 매장으로 나갔다면, 어느 순간 우리는 방에 앉아 TV에서 홈쇼핑을 보며 좀 더 편하게 쇼핑을 했고, 지금은 공간과 시간의 제약을 받지 않는 스마트폰을 이용하여 쇼핑하고있다. 사용자가 홈쇼핑 모바일 앱을 통해 시간과 장소에 구애받지 않고 실시간으로 쇼핑정보를 제공받을수 있을 때 사용자는 좋은 기능성을 갖고 있는 홈쇼핑모바일 앱이라고 느낄 것이다. 홈쇼핑 모바일 앱에서보여 지는 특징은 TV 홈쇼핑과는 다르게 각종행사와 할인쿠폰 이벤트를 토대로 소비자에게 눈길을 끌 수있는 매력을 주고 있으며, 다양한 이벤트는 소비자를 사로잡고 있다. 또한 TV홈쇼핑 생방송도 장소에 구애받지 않고 시청할 수 있다 것이다. 그래서 본 연구에서 홈쇼핑 모바일 앱 에서 보여 지는 Main 화면구조에서의 기본유형을 3가지 주목 및 강조, 통일, 조합으로 추출 했다. 비교분석을 위해 분석자 10명을 대상으로 기본유형 편의성을 5점 척도로 설문을 진행하였다. CJ오쇼핑과 GS홈쇼핑에 비해 Hmall이 3가지 유형에서 현저히 떨어지는 것을 알 수 있었으며, 그 이유를 분석해보기 위해 필요한 요소를 세분화 시켜 정리해보았다. 쇼핑을 하기위해 꼭 필요한 요소를 세부화 시켰으며, 요소로는 Logo, Addition, Search, Contents, Banner, Info Menu, Right로 나누어 살펴보았다. 그 결과 편의성과 사용자의 니즈에 의해 Main 화면구성에서 보여 지는 요소의 위치는 비슷하다. 하지만 텍스트가 아닌 이펙트 있는 이미지, 혹은 아이콘을 어떻게 구성하느냐에 따라 사용자가 느끼는 니즈는 다를 수있다는 걸 알게 되었다. 다양하고 많은 정보를 작은 모바일 안에 표현하기 위해서는 많은 제품정보의 목적에 따라서 정리된 화면구성의 일환으로 이미지크기와 패턴, 서체 그리고 색상 등 많은 부분이 전문 디자이너들에게 요구될 것이라고 본다. 추후 본 연구가 홈쇼핑 모바일 앱을 만들 때 홈쇼핑모바일 앱의 화면구성을 위한 기초적 자료가 되었으면 한다. These days, we can enjoy many things on mobile devices thanks to new development of information and communications. We can do so shopping as well. Previously, we had to go shopping to stores, but now we can rest and enjoy home shopping at home more conveniently. And at the present moment, we can use smart phones for shopping without limitation of space and time. When users are provided with shopping information in real time without constraints of space and time through home shopping mobile applications, they will consider the applications have good functions. Characteristics displayed by home shopping mobile applications provide customers with a fascination to attract their eyes on the ground of various events and discount coupons unlike TV home shopping. Besides, live broadcasts of home shopping on TV can be watched without a constraint of space. Therefore, this study extracted 3 basic types of attention and emphasis, unification, and combination from a main screen configuration displayed by home shopping mobile application. For comparison and analysis, a survey with five-point scale of basic type convenience was performed, targeting 10 people of analysts. Compared to CJ O shopping Corp. and GS Home Shopping Inc.,it was revealed that Hmall had remarkably low distinction of 3 types. In order to analyze the reason, this study summarized necessary factors by subdividing them. The factors were segmentalized as Logo, Addition, Search, Contents, Banner, Info Menu, and Right. As a result, the places of components displayed on Main screen configuration are similar due to convenience and needs of users. However, it was disclosed that needs users perceive depend on how images or icons with effects, not text, are composed. To display a variety and plenty of information on small devices, it is regarded that as a part of screen configuration organized according to purposes of much information of products, many parts including sizes of images, patterns, fonts, and colors demand specialized designers’ consideration. In the future, it is expected that this study can be used as a basic reference for developing new screen configurations of home shopping mobile application.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3432725https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/102228
ISSN
1976-1562
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ENTERTAINMENT DESIGN(엔터테인먼트디자인학과) > Articles
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