기업수명주기가 광고선전비 및 판매촉진비와 기업성과 간의 관련성에 미치는 영향

Title
기업수명주기가 광고선전비 및 판매촉진비와 기업성과 간의 관련성에 미치는 영향
Other Titles
Impact of Firm Life Cycle on the Relationship between Advertising & Promotion Expenses and Financial Performance of Firm
Author
이상열
Keywords
기업수명주기; 판매촉진비; 광고선전비; 총자산수익률; 매출액영업이익률; Firm Life Cycle; Promotion Expense; Advertising Expense; Return on Asset; Profit Margin
Issue Date
2016-03
Publisher
글로벌경영학회
Citation
글로벌경영학회지, v. 13, No. 1, Page. 201-231
Abstract
본 연구는 제품수명주기(Product Life Cycle)에서 확장된 개념인 기업수명주기(Firm Life Cycle)를 최근에 소개된 Dickinson(2011)의 방법론을 이용해서 측정하고, 이러한 기업수명주기가 광고선전비 및 판매촉진비와 기업성과 간의 관련성에 미치는 영향을 분석하고자 하였다. 마케팅전략 관점에서 판매비는 광고선전비와 판매촉진비로 구분할 수 있으며, 이는 매출을 증대시켜 기업의 재무적 성과를 향상시킬 것으로 기대된다. 수명주기 초기단계에서는 제품을 시장에 알리기 위한 광고선전비가 기업의 재무적성과에 미치는 영향이 클 것이며, 수명주기 후기단계에서는 제품의 판매활동을 촉진하기 위한 판매촉진비가 기업의 재무적성과에 미치는 영향이 클 것으로 예상된다. 따라서 광고선전비가 재무적 성과에 미치는 양(+)의 관련성은 수명주기 초기단계가 후기단계 보다 더 클 것으로 예상되며, 판매촉진비가 재무적 성과에 미치는 양(+)의 관련성은 수명주기 후기단계가 초기단계보다 더 클 것으로 예상된다. 재무적 성과는 총자산수익률(ROA)과 매출액영업이익률(PM)을 이용하여 측정하였으며, 1993년부터 2013년까지 한국증권거래소에 상장되어 있는 회사를 표본으로 선정하였다. 분석결과, 판매촉진비가 재무적 성과에 미치는 양(+)의 관련성은 수명주기 초기단계인 도입기에 비해 다른 수명주기에서 더 큰 것으로 나타났으며, 광고선전비가 재무적 성과에 미치는 양(+)의 관련성은 수명주기 초기단계인 도입기가 다른 수명주기에 비해 더 큰 것으로 나타났다. 이러한 결과는 기업수명주기가 광고선전비 및 판매촉진비와 재무적 성과 간의 관련성에 차별적으로 영향을 미친다는 것을 시사한다. 본 연구는 판매비를 광고선전비와 판매촉진비로 구분하여 재무적 성과와의 관련성을 분석하였으며, 기업수명주기에 따라 광고선전비와 판매촉진비가 재무적 성과에 미치는 차별적인 영향을 실증적으로 분석하였다는 점에서 공헌점이 있다. This study investigates the impact of firm life cycle on the relationship between marketing expenses and financial performance of firm. Marketing expenses can be divided into promotion expense and advertising expense, and these expenses are expected to increase the financial performance of firm. In the introduction stage or growth stage, advertising expense will be important for introducing new product. Meanwhile, in the shake-out stage or decline stage, promotion expense will be important for sales promotion. Therefore, the impact of advertising expense on the financial performance of firm will be larger in early stages than later stages. And the impact of promotion expense on the financial performance of firm will be larger in later stages than early stages. This study uses return on asset (ROA) and profit margin (PM) ratio to measure the financial performance of firm. And the sample consists of firms listed on Korean Stock Exchange for the period from 1993 to 2013. The result of this study shows that the impact of promotion expense on the financial performance is larger in later stages than early stages, and impact of advertising expense on the financial performance is larger in early stages than later stages. These results suggest that firm life cycle effects differently on the relationship between marketing expense and financial performance of firm.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010024996111http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/102170
ISSN
1738-4745
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COLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS[E](경상대학) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학부) > Articles
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