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dc.contributor.author양진숙-
dc.date.accessioned2019-04-17T00:31:51Z-
dc.date.available2019-04-17T00:31:51Z-
dc.date.issued2016-03-
dc.identifier.citation한국디자인문화학회지, v. 22, No. 1, Page. 187-201en_US
dc.identifier.issn1598-6497-
dc.identifier.urihttp://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06649931-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/102155-
dc.description.abstractTo recent days, wearable device had received attentions only for its technology side. However, in order to have wearable devices function as fashion, design element is urgently required. In fact, wearable products are expected to develop with more fashionable appearances. Rather than attaching small computer or sensors, comfortable, it should pursue neat, comfortable and familiar shapes in fashion industry. Considering these problems, wearable devices are in development by fashion brands or in cooperation with digital IT corporations. Before successful development, investigation on consumer purchase behavior must take place in order to grasp consumers’ demands and desire, which product is desired and how it can be applied as an integratedclothing and/or accessory and which aspect of fashion is considered as well as the aspect of computer. In this study, it assumes five clothing consumption value elements in wearable fashion device product purchase by women, the major consumer in fashion. And it verifies the influences on consumer purchase behavior and finds significance. As a result of analysis, first, the factor analysis showed five elements of clothing consumption; conspicuous value, trend value, functional value, aesthetical value, and utility value. Second, according to the population characteristics such as age, marital status and monthly clothing expense, it investigated the significance of the difference in clothing consumption value. The result showed that the consumers in older age group and highly interested in fashion tend to stress conspicuous, trend and utility aspects. While the functional value was considered more heavily by the consumers who are less interested in fashion. The aesthetical value confirmed that wearable devices are for fashion. Third, the difference of the clothing consumption value in purchase experience showed that conspicuous value, trend value and aesthetical value were significant. Given the fact that the possible consumers with no purchase history emphasized the functional value and utility value, product development should consider the application of target consumers’ values based on purchase experience. The differences on consumption of consumer types depend on age, marital status and expenditure for fashion. The result offers theoretical frame to apply to product development by considering interest and criticality of value factors and consumer types. Future wearable device must accept consumption value factors properly according to target’s purchase experiences, understand consumers’ demands accurately and develop fashionable designs and consumer marketing strategies constantly. This study is expected to be the basic data to help wearable and fashionable device development. And further study will help to stimulate both markets of fashion and wearable device altogether. 웨어러블 디바이스는 지금까지 기술 개발 자체에 대한 관심이 집중되었으나 웨어러블 디바이스가 패션으로써 기능하기 위해서는 디자인의 문제가 가장 시급하다. 실제로 웨어러블 제품들은 점차 패션 제품의 형태로 발전 해 나갈 것이라고 예측되고 있으며 단순히 컴퓨터의 소형화나 센서의 부착이 아닌 착용자에게 안정감과 만족감, 친숙함을 줄 수 있는 형태로 패션 분야에서 연구되어야 한다. 이런 문제점에 입각하여 현재 패션브랜드와 디지털 IT업체와의 협력을 통해, 또는 패션브랜드에서 독창적으로 웨어러블 디바이스를 개발하고 있다. 소비자들이 어떤 제품을 필요로하고 그것을 수용할 수 있는지 컴퓨터 기기로서 뿐만 아니라 하나의 통합된 의복과 액세서리로 패션의 어떤 요인에 대해 고려하는지에 대한 소비자 구매행동을 조사할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 패션 제품의 주요 소비자인 여성이 웨어러블 디바이스 패션 제품을 구매함에 있어서 고려할 수 있는 5가지 의복소비가치 요인들을 도출하고, 소비자 구매행동에 미치는 영향에 대한 여부를 검증하고 유의성을 찾고자 하였다. 분석 결과를 보면 첫째, 요인분석을 통해 의복소비가치는 과시적 가치, 유행적 가치, 기능적 가치, 심미적 가치, 효용적 가치의 5가지 요인으로 도출할 수 있었다. 둘째, 인구특성에 따라 연령, 결혼유무, 월 평균 패션 제품 지출비에 따라 의복소비가치의 유의성의 차이를 본 결과, 연령이 높고 패션 제품의 관심도가 높은 소비자가 과시적 가치, 유행적 가치, 효용적 가치에 대해 유의한 중요도를 보였다. 반면 기능적 가치에 대해서는 패션 제품에 대한 관심도가 낮은 소비자가 더 중요하게 여겼으며, 심미적 가치에서는 웨어러블 디바이스가 패션 제품이라는 특징을 나타낸다고 확인하였다. 셋째, 구매 경험에 따른 의복소비가치의 차이에 대해서는 과시적 가치, 유행적 가치, 심미적 가치에 대해 구매자의 중요도가 높았으며, 기능적 가치와 효용적 가치에 대해서는 비구매자의 중요도가 높게 나타난 점으로 보아, 구매 경험 유무에 따른 타겟의 가치 요인적용을 통한 제품 개발이 필요할 것으로 사료된다. 향후 웨어러블 디바이스 패션 제품으로의 개발에 도움을 줄 수 있는 기초자료가 되기를 기대하며, 후속연구의 진행으로 패션 업체와 웨어러블 디바이스 관련 시장이 활성화되기를 기대한다.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국디자인문화학회en_US
dc.subjectWearable Deviceen_US
dc.subject웨어러블 디바이스en_US
dc.subjectFashion Producten_US
dc.subject패션 제품en_US
dc.subjectClothing Consumption Valueen_US
dc.subject의복소비가치en_US
dc.subjectConsumer Purchase Behavioren_US
dc.subject소비자 구매행동en_US
dc.title의복소비가치를 통한 웨어러블 디바이스 패션 제품 소비자 구매행동 연구 - 여성 소비자를 중심으로 -en_US
dc.title.alternativeA Study on Consumer Purchase Behavior for Wearable Device Product via Clothing Consumption Value - Focused on Women Consumersen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no1-
dc.relation.volume22-
dc.relation.page187-201-
dc.relation.journal한국디자인문화학회지-
dc.contributor.googleauthor양진숙-
dc.contributor.googleauthor김주연-
dc.relation.code2016019201-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF DESIGN[E]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF JEWELRY & FASHION DESIGN-
dc.identifier.pidjinsyang-
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > JEWELRY & FASHION DESIGN(주얼리·패션디자인학과) > Articles
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