323 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author원석희-
dc.date.accessioned2019-04-16T05:31:01Z-
dc.date.available2019-04-16T05:31:01Z-
dc.date.issued2016-02-
dc.identifier.citation한국생산관리학회지, v. 27, No. 1, Page. 127-148en_US
dc.identifier.issn1229-831X-
dc.identifier.urihttp://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010024795684-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/102091-
dc.description.abstract본 연구에서는 QFD의 접근방식을 사용하여 가치 중심의 교육서비스 디자인 개선방안을 제시하였다. 교육대상자 목소리(VOC)와 교육제공자 목소리(VOE)를 수집한 후 각 목소리들의 연관성 규명을 바탕으로 교육서비스 QFD를 개발하였고, 이를 바탕으로 고객가치지수(CVI: Customer Value Index)와 제공자가치지수(PVI : Provider Value Index)를 산출하였다. 산출된 CVI와 PVI를 바탕으로 교육서비스 디자인 개선방향을 제시하기 위한 4개 유형의 가치전략영역(Value Strategy Zone)을 구분하였다. 표본으로 선정한 대학을 대상으로 조사한 실증자료에 대한 적용결과는 4가지 가치전략영역별로 차별적 디자인 개선방안을 구체적으로 제공할 수 있음을 보여주었다. 즉 본 연구는 당면한 정보화 사회가 요구하는 가치 있는 대학 교육서비스 개선방안을 도모하기 위하여 교육서비스에‘품질과 가치’라는 두 가지 개념의 접목을 시도한 것이다. 그 결과 교육서비스에서도 경영기법의 효과적 활용이 유효하다는 것을 밝히고 더 나아가 체계적인 개선 방법론을 제시한 점이 연구성과라고 할 수 있다. The aim of this research is to design an improvement plan for the value-based education service using the methodology known as “Quality Function Deployment(QFD)”. To begin with, a survey was conducted on education service providers and students, and a QFD model for educational services was suggested based on the relevance among the different opinions obtained. The CVI (Customer Value Index) and PVI (Provider Value Index) were then derived from this empirical evidence. The next step was to rearrange the order of KQFs (Key Quality Factors) and KPFs (Key Provider factors) with the corresponding CVI and PVI results. In this way, the Value Strategy Zone could be divided into four distinct areas so as to propose an improvement method for designing education services. The proposed strategy is primarily aimed at increasing the efficiency of resource utilization in areas that need intensive efforts to improve quality of service. In a nutshell, this study focuses on improving educational services by combining two concepts: quality and value. As a result, it is shown that this approach is valid and that the systematic improvement methodology we propose can be successfully applied in the sector.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국생산관리학회en_US
dc.subject교육서비스 디자인en_US
dc.subject고객가치지수en_US
dc.subject제공자가치지수en_US
dc.subject가치전략영역en_US
dc.subjectQFDen_US
dc.subjectEducation Service Designen_US
dc.subjectCustomer value Indexen_US
dc.subjectProvider Value Indexen_US
dc.subjectValue Strategy Zoneen_US
dc.titleQFD를 활용한 가치기반 교육서비스 디자인 접근방법에 대한 연구en_US
dc.title.alternativeA Value-Based Education Service Design Using Quality Function Deployment(QFD)en_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no1-
dc.relation.volume27-
dc.relation.page127-148-
dc.relation.journal한국생산관리학회지-
dc.contributor.googleauthor임현정-
dc.contributor.googleauthor유영목-
dc.contributor.googleauthor원석희-
dc.relation.code2016018385-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS[E]-
dc.sector.departmentDIVISION OF BUSINESS ADMINISTRATION-
dc.identifier.pidisidr-
Appears in Collections:
COLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS[E](경상대학) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학부) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE