주장군(周將軍) 당장군(唐將軍) 석장승의 역사적 기원과 문화적 기능 - 전라도 지역을 중심으로 -

Title
주장군(周將軍) 당장군(唐將軍) 석장승의 역사적 기원과 문화적 기능 - 전라도 지역을 중심으로 -
Other Titles
Historic Origin and Cultural Function of Stone Jangseung(Totem Poles) `Jujanggun` and `Dangjanggun` - Centered on Jeolla Province(Jeolla-do) -
Author
이승수
Keywords
석장승; 周將軍; 唐將軍; 지장 신앙; 預修齋; 불교 神將; Stone Jangseung(Totem Pole); Jujanggun; Dangjanggun; Jijang Religion; Purification of Body and Spirit; Divine Warriors of Buddhism
Issue Date
2016-12
Publisher
전남대학교 호남학연구원
Citation
호남문화연구, NO 60, Page. 147-192
Abstract
한국의 전통 민속 문화 중 장승은 그 독특한 조형미와 종교성, 그리고 분포의 광역성으로 인하여 일찍부터 학문적 주목을 받아왔다. 1980년대 이후 여러 관점의 연구를 거쳐, 장승은 근대 이전 한국의 대표적인 민속신앙의 신상이자 독창적인 조형미를 지닌 예술형상으로 자리매김 되었다. 그럼에도 불구하고 장승 명칭의 의미에 대한 기초적인 질문은 제기되지 않았다. 이 글은 주로 전라도 지역에 분포하는 周將軍, 唐將軍 銘文의 석장승을 대상으로, 그 명칭의 기원과 정착의 경위를 고찰한 것이다. 논의는 크게 네 단계로 진행하였다. 첫째, 현재 남아있는 자료의 양상, 건립 시기 등을 추론할 수 있는 문헌자료를 검토하였다. 이를 통해 주장군 당장군 석장승은 17세기말~18세기 초 사찰 건축의 일환으로 조성되었음을 알 수 있었다. 둘째, 주장군과 당장군의 문헌 출처를 검토하였다. 두 장군은 中元葛將軍과 함께 三元將軍(또는 三元眞君)으로 불리는 도교의 신격으로 북송 시기에 출현하였으며, 후대로 올수록 天宮의 守門과 문서 전달에서 망자의 영혼을 관장하는 것으로 그 위상이 높아졌다. 하지만 두 장군이 도교의 신격으로 조선에 전래된 흔적이 없다. 셋째, 삼원장군이 불교를 통해 우회 전래된 과정을 확인하였다. 당나라 말기 불교와 도교의 습합으로 󰡔預修十王生七經󰡕이 지어졌고, 이 경전은 고려에 수용되었다. 三元將軍은 1246년 해인사에서 판각된 󰡔불설예수시왕생칠경󰡕, 「變相圖」에 처음으로 등장한다. 16,7세기 조선에서는 生前豫修齋가 널리 유행했고, 그 수요에 의해 󰡔佛說預修十王生七齋儀纂要󰡕가 편찬 간행되었는데, 여기에 삼원장군의 직능과 위상이 자세히 언급되었다. 예수재의 유행으로 冥府殿 건축이 유행하자 天王과 더불어 冥府의 신장인 주장군 당장군은 사찰의 수호 신장 석상으로 구현되었다. 넷째, 장승과 사찰 신장의 습합 과정을 추론하였다. 장군형 장승은 늦어도 1600년대 초반에는 널리 유행하였는데, 공교롭게 같은 시기에 천왕문의 본격적으로 조성되기 시작했다. 周將軍 唐將軍의 위치는 寺域의 맨 외곽, 즉 법계와 속세가 만나는 지점이었다. 법계의 공간 및 수호 신장에 대한 불교적 상상력에 하층 민간 문화가 만나면서, 사찰의 외역을 수호하는 신장이면서 장승의 명칭과 형태를 지닌 독특한 석상이 탄생한 것이다. 周將軍 唐將軍 석장승은 뛰어난 조형미를 갖추고 있으면서도, 하층과 상층 토착문화와 외래문화가 어우러진 복합성을 지니고 있어, 예술적 가치뿐만 아니라 역사적 의의도 크다. 본고는 그중에서 문화사적 측면을 검토한 결과이다. Among the traditional folk culture in Korea, Jangseung(Korean traditional totem pole) has been drawing academic attention from long times ago due to its unique formative aesthetics, religious property and wide distribution. In accordance with the researches on Jangseung from various kinds of viewpoints since 1980s, Jangseung was secured as the artistic form with unique formative aesthetics and as the representative sacred sculpture of Korea before the modern times. Nevertheless, the basic question on the meaning of the name `Jangseung` was not raised. This paper investigated the origin of name `Jangseung` and the process of settlement of the name by examining Seokjangseung(stone totem poles), `Jujanggun` and `Dangjanggun`, which are distributed mainly in Jeolla-do region. The discussion was largely divided into four steps. First, the literature was examined because it enabled to estimate the shapes and the creation periods of materials which remain at present. In accordance with literature review, it was estimated that Jujanggun and Dangjanggun, the stone totem poles, were made as a part of temple construction between late 17th century and early 18th century. Next, the literature source on Jujanggun and Dangjanggun was investigated. Jujanggun and Dangjanggun appeared during the Northern Song period as the sacred subject of Taoism called `Samwon Janggun(or Samwonjingun) along with Jungwongal Janggun. Their position was elevated from the gatekeeper to the heaven and messenger of documents to the sacred subjects managing the spirit of the dead as times went by. However, there is no record that Jujanggun and Dangjanggun were introduced to Joseon as the sacred subject of Taoism. Third, it was verified that Samwon Janggun was introduced indirectly through Buddhism. `Sevens of Life to be Cultivated in Preparation for the Ten Kings of Hell` was written by mixture of Buddhism and Taoism at the end of Tang Dynasty and the sutra was accepted in Goryeo. Samwon Janggun was found in `Sutra Spoken by the Buddha on the Sevens of Life to be Cultivated in Preparation for the Ten Kings of Hell` and `變相圖(Buddhist Painting)` engraved in Haeinsa Temple in 1246. `Purification of Body and Spirit before Death` was very popular in Joseon in the 16th and 17th century. According to the demand on it, `Bul-seol-ye-su-sip-wang-saeng-chil-je-ui-chan-yo(佛說預修十王生七齋儀纂要)` was published, which describes the functions and positions of Samwon Janggun in details. With the popularity of `purification of body and spirit before death`, Myeongbujeon hall construction also became popular. Jujanggun and Dangjanggun, the divine warriors along with Heavenly King were embodied as the stone divine warrior statues protecting the temples. Moreover, the process of mixing Jangseung and divine warriors in temples was deduced. General-type Jangseung was very popular during early 1600s. Accidentally during the same period, the temple gate dedicated to the Four Devas was earnestly constructed. Jujanggun and Dangjanggun were placed on the outermost point in a temple site, in other words, the border between Buddhist world and mundane world. As folk culture of lower class met the Buddhistic imagination on the divine warriors protecting a temple and the space in Buddhist world, the unique stone statues having the forms and names of Jangseung as the divine warriors protecting the outermost area of a temple were created. Jujanggun and Dangjanggun, stone totem poles, have the distinguished formative aesthetics and the complexity harmonizing native culture of lower and upper classes with foreign culture. Thus, they have remarkable artistic value and historic significance. This paper presents the results of examination on Jangseung on the aspect of cultural history.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3499045http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/101626
ISSN
1225-3561
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