56 0

미국 대학 체육 실기수업 강의계획서 분석을 통한 체육 실기수업개발 및 발전방안 연구

Title
미국 대학 체육 실기수업 강의계획서 분석을 통한 체육 실기수업개발 및 발전방안 연구
Other Titles
Analysis of American College Physical Education Class Syllabi to Develop and Improve College Physical Education Class in South Korea
Author
김동환
Keywords
American college physical education class; syllabi
Issue Date
2015-09
Publisher
한국체육학회
Citation
한국체육학회지, v. 54, No. 5, Page. 425-436
Abstract
본 연구는 미국 대학 체육 실기수업의 강의계획서를 분석하고 특징들을 살펴봄으로써 국내 대학의 체육 실기수업 강의계획서 발전에 긍정적인 영향을 주는데 그 목적이 있다. 강의계획서의 중요성은 이미 많은 선행연구와 교ㆍ강사의 경험들을 통해 잘 알려져 있다. 미국의 체육 실기수업 강의계획서를 분석한 결과 다음과 같은 특징들을 확인 할 수 있었다. 첫째, 강의계획서의 교육목표구성에 있어서 심동적 영역뿐만 아니라 인지적, 정의적 영역에도 강조점을 두었다. 둘째, 다양한 방식의 평가방법을 포함시키고 있었다(출석, 실기평가, 발표, 작문, 중간고사). 셋째, 장애학생의 편의를 위한 교육적 지원이 나타나 있었다. 넷째, 학생들이 작성하고 동의해야하는 다양한 형태의 양식이 강의계획서에 포함되어 있었다. 이렇게 밝혀진 주요 특징들은 체육실기 수업을 계획하고 작성해야하는 교ㆍ강사에게 시사하는 바가 크다. 과목별 특징과 주어진 환경을 고려하면서 미국 체육실기 수업에서 활용되고 있는 강의계획서의 특징들을 이해한다면 수업계획에 있어서 큰 도움이 될 것이다. The main purpose of this study was to analyze American college syllabus of physical education classes and provide some implications to enhance the quality of South Korean college physical education classes. The importance of syllabus has been well-documented by numberous studies and instructors`` experiences. The study findings revealed several unique characteristics of syllabus of physical education classes in the U.S. First, the main goal of the class was not only to improve students`` motor and physical skills, but to promote affective and cognitive domains. Second, evaluation was derived from multiple resources, including attendance, physical skill test, presentation, writing paper, and midterm exam. Third, there was an educational support for students with disabilities to participate in the class. Fourth, syllabus entailed several forms such as syllabus consent form, medical history form, and academic dishonesty students should fill out and submit. The results can not only offer guidelines for those who prepare and teach physical education classes in South Korean college, but encourage instructors to plan syllabus.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE07039647http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/101523
ISSN
1738-9666
Appears in Collections:
COLLEGE OF SPORTS AND ARTS[E](예체능대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE