622 0

남녀 중학생의 또래괴롭힘 가해, 피해 가능성에 영향 미치는 심리적 특성들의 구조모형 검증

Title
남녀 중학생의 또래괴롭힘 가해, 피해 가능성에 영향 미치는 심리적 특성들의 구조모형 검증
Other Titles
Verification of the Structural Relationship Model of Psychological Variables on likelihood of Bullying by Gender
Author
하정희
Keywords
또래괴롭힘; 비합리적 신념; 사회불안; 공격성; 다집단분석; bullying; social anxiety; irrational belief; aggression; irritability; multi-group analysis
Issue Date
2016-12
Publisher
한국청소년학회
Citation
청소년학연구, 제23권, 제12호, Page. 129-157
Abstract
본 연구는 사회불안, 비합리적 신념, 공격성과 또래괴롭힘의 가해, 피해 가능성 간의 관계를 살펴보고, 이들 간의 관계를 성별로 비교하여 구조모형을 통해 검증하고자 하였다. 이를 위해서 A도시 3개 중학교 1, 2, 3학년 남녀 학생 383명 학생을 대상으로 하여 구조방정식을 통한 다집단분석을 실시하였다. 연구 결과, 첫째, 사회불안은 피해가능성과 관련되었으며, 비합리적 신념 및 공격성은 가해 및 피해 가능성 모두와 관련되었다. 둘째, 구조모형 검증 결과, 남학생은 공격성이 가해가능성에 영향을 미쳤고, 사회불안은 피해가능성에 영향을 미쳤다. 또한, 비합리적 신념과 가해가능성 간의 관계에서 공격성의 매개역할을 확인할 수 있었다. 여학생은 비합리적 신념과 공격성이 가해가능성에 영향을 미쳤고, 사회불안은 피해가능성에 영향을 미쳤다. 아울러, 사회불안 및 비합리적 신념과 가해가능성 간의 관계에서 공격성의 매개효과를 발견할 수 있었다. 이러한 결과를 통해 또래괴롭힘 가해 및 피해가능성에 영향 미치는 심리적 특성을 발견하고 이들의 과정을 살펴보았다는 데에 그 의의가 있다. This study aimed to investigate the relationship among social anxiety, irrational belief, aggression, and types of bullying. Further, the study examined the structural model of psychological variables affecting types of bullying by gender. The survey response of 383 middle school students in A area were analyzed in this study. Descriptive statistics analysis and multi-group structural equation modeling were conducted. The findings of this study were as follows: First, social anxiety was positively related to likelihood of victims, irrational belief, aggression were positively related to likelihood of bulling, victims. Second, It was likelihood of bullying, social anxiety was positively related to likelihood of victims. In addition, aggression worked as a mediator of explaining the relationship between irrational belief and likelihood of bullies in male sample. On the other hand, It was observed for female students that irrational belief and aggression were positively related to likelihood of bullying, social anxiety was positively related to likelihood of victims. Aggression worked as a mediator of explaining the relationship between irrational belief and likelihood of bullies, social anxiety and type of bullies in female sample. Psychological characteristics and the process affecting bulling could be addressed by this article. And limitations and implications of subsequent further study were suggested in this research.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3488016https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/101476
ISSN
1229-6988
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF COUNSELING PSYCHOLOGY[S](상담심리대학원) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE