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자원기반 관점에서 본 수출중단기업의 글로벌 시장 재진입 방안에 관한 연구

Title
자원기반 관점에서 본 수출중단기업의 글로벌 시장 재진입 방안에 관한 연구
Other Titles
Resource-Based Strategies for Export-Discontinued Companies Re-penetrating into Global Markets
Author
박광호
Keywords
수출중소기업; 수출중단기업; 글로벌 역량; 글로벌 시장 재진임; Export SMEs; Export-Discontinued Companies; Global Capability; Global Market Reentry
Issue Date
2015-09
Publisher
한국중소기업학회
Citation
중소기업연구, v. 37, No. 3, Page. 69-97
Abstract
수출기업이 경제 활성화에 미치는 영향은 매우 크다. 하지만 어려운 글로벌 시장 여건과 수출경쟁력 고도화의 실패로 중소기업은 고전을 면치 못하고 있다. 수출기업이 한국경제에 미치는 영향이 강조되면서 정부에서 다양한 지원정책을 제공하고 있지만 수출기업의 수가 증가하는 것과 동시에 수출중단기업의 수도 늘어나고 있다. 수출촉진을 위한 정부의 적극적인 지원에도 불구하고 수출중단기업이 증가하는 이유는 첫째, 생산혁신에 편중된 글로벌 역량 개발로 인한 경쟁우위 미확보, 둘째, 효과적이지 못한 정부지원정책 때문이라고 볼 수 있다. 따라서 제품 경쟁력을 가지고 있음에도 불구하고 글로벌 역량의 한계로 어려움을 겪고 있는 중소기업들의 글로벌 경쟁력 확보를 위한 혁신적 전략 모색이 필요하다. 본 논문은 자원기반 관점에서 실증연구를 통해 수출중단기업의 글로벌 시장 재진입 전략을 제시하고자 한다. 우선 기존 문헌을 바탕으로 중소기업의 글로벌 시장진출에 영향을 미치는 역량과 장애요인을 도출하고 중소기업을 대상으로 추진되고 있는 정부지원사업의 현황과 문제점을 분석하였다. 다음으로 요인분석을 통해 수출기업이 보유한 글로벌 역량들의 관계를 분석하여 내재 요인을 추출하고, 수출지속기업과 수출중단기업의 역량차이를 비교·분석하였다. 역량차이가 있음을 확인한 후, 군집분석을 적용하여 수출중단기업을 3개의 유형으로 등급화하였다. 마지막으로 그룹화 된 수출중단기업들의 글로벌 역량과 수출지속기업의 글로벌역량을 비교하고 장애요인을 고려하여 적합한 글로벌 시장 재진입 전략을 제시하였다. 수출중단기업의 글로벌 시장 재진입 전략은 내수기업으로 전환하였지만 글로벌 역량과 글로벌 지향성을 보유한 수출중단기업에 주목하고 이들의 글로벌화 장애요인을 식별한후 다시 수출을 재개할 수 있는 전략을 제시했다는 점에서 의미가 있다. Export companies have a huge impact on national economic stimulation. However, small and medium sized companies (SMEs) are struggling both with the bad economic conditions of global markets and export competitiveness. Recognizing the importance of export companies on the growth of the national economy, the Korean government has offered various supporting policies. Although the number of export companies has increased, the number of export-discontinued companies is also increasing. There are two major reasons for this phenomenon. Firstly, the competitive advantage of SMEs in global markets has not increased enough due to an overemphasis on production innovation. Secondly, the government-supported policies are overlapped and not specific enough to deliver productive results. Accordingly, innovative strategies must be constructed for the SMEs with high product competitiveness but limited global capability. In the present research, we conduct an empirical study with a survey of 1,023 export companies that highlights the differences in capability between export-continuing companies and export-discontinued companies. After confirming that there exists a significant capability gap between the two groups, we evaluate the capability of export-discontinued companies with factor scores and classify three groups with cluster scores. By analyzing the issues involving government supported policies for SMEs, and by investigating export barriers and disadvantages that prevent SMEs from entering global markets, it is expected that this study will present effective strategies for export-discontinued companies to acquire relevant global capability in order to reenter the global market.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3369284http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/101448
ISSN
1226-6345
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COLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS[E](경상대학) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학부) > Articles
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