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아시아 시장 한류콘텐츠 수익성 다각화 사례 연구 - 홍콩, 선전을 중심으로 -

Title
아시아 시장 한류콘텐츠 수익성 다각화 사례 연구 - 홍콩, 선전을 중심으로 -
Other Titles
Hallyu Content Monitization Case Study with focus on Hong Kong and Shenzen
Author
김치호
Keywords
한류; 문화산업; Channel M; C-POP International Training Center; 수익 다각화
Issue Date
2015-06
Publisher
인문콘텐츠학회
Citation
인문콘텐츠, No. 37, Page. 215-238
Abstract
본 연구는 아시아 시장을 비롯하여 세계 시장에서 중요성이 부각되고 있는 홍콩과 선전의 탐방기로 이루어져있다. 한류의 확장을 통해 한국 문화산업 전반의 해외시장 진출이 가능해진 오늘날 단순한 콘텐츠나 생산물의 판매와 마케팅 전략만으로는 한계가 있다. 따라서 수익성의 다각화의 필요성이 대두됨과 동시에 지리·문화적배경과 산업의 특성을 고려한 새로운 수익 모델 창출이 불가피한 실정이다. 이에 본 연구진은 아시아 시장의 허브로서 홍콩과 선전을 설정하고, 두 지역의 문화산업의 현장을 살펴보기 위하여 홍콩의 Channel M과 선전의 C-POP International Training Center을 탐방하고 사례를 분석하였다. Channel M은 CJ E&M의 Fox International Channels Asia가 함께 설립한 회사로서 동남아 10개국에 송출되는 리저널 방송채널이다. Channel M은 주로 CJ E&M의 국내채널에서 제작된 콘텐츠를 방송하지만 현지 한류 팬을 대상으로 자체 제작한 프로그램을 방송하기도 한다. 채널의 주요 수익원은 송출되는 일부 국가에서 받는 수신료와 프로그램에 대한 광고료이다. 최근 CJ E&M은 Channel M의 Fox의 지분을 인수함으로서 올해 6월부터 독자 경영에 돌입하여 아시아 시장을 타겟으로 한 적극적인 홍보 및 마케팅을 도모할 수 있게 되었다. 한편 C-POP International Training Center는 세계 시장에서 각광받고 있는 한류 콘텐츠인 아이돌 기획 사업을 현지화하고 있다. 한국 트레이너들에게서 받는 강습에 지불되는 학습비를 주요 수익원으로 하고 있으며, 한국 내 기획사와의 연계를 통한 가수 데뷔 및 이후의 부차적 수익 발생을 목표로 하고 있다. 뿐만 아니라 현지 제작·기획사와의 협업과 TV 프로그램 기획 및 제작, 영화제작에 이르기까지 다양한 문화 콘텐츠 분야에 진출 모색 등 수익의 다각화를 위한 노력을 지속하고 있다. 중국과 동남아시아 진출을 위한 글로벌 기업의 거점이자, 중국 기업의 아시아시장 진출의 교두보로서의 역할을 감당하는 홍콩과 선전에 진출한 한국 문화산업의 사례를 살펴보고 이를 통해 한류콘텐츠의 현지화에 적합한 수익 다각화의 방향성을 모색해 볼 수 있을 것이다. Hong Kong and Shenzen are recognized as strategically importance regions in not only in Asia, but also in the World in number of ways including the culture. Geographic positions of these regions make it easier for it them to play the role of hub for culture businesses in Asia. Hallyu as one of the hottest trends of culture businesses in Asia has been growing fast recently, but it needs carefully considered profit models to grow further in the future. Simple export of content may need to be localized adopting to local audiences of the regions. Recognizing the need of new hallyu model, the study was conducted to examine the monitization models in Hong Kong and Shenzen. A regional television channel, Channel M from Hong Kong and music artist development facility, C-Pop International Training Center were chosen for this study. Channel M is a joint venture television channel between CJ E&M and Fox International Channels in Asia. Channel M is transmitted in single feed as a regional channel to 10 countries in South East Asia. Most of the content in Channel M are produced by number of channels under CJ E&M in Korea while Channel M also creates localized hallyu content targeting fans in the region. C-Pop International Training Center is focused on localization of music business in South China. It hopes to create idol groups in China with K-Pop training systems. C-Pop is working closely with number of companies in China and Korea from casting of talents to distribution of the music content created by idol groups in the process value chain. Hong Kong and Shenzen has potential for playing the role of hallyu portal to China and South East Asia. The case studies of Channel M and C-Pop International could provide meaningful insights which could claim the new monization models of localized hallyu in Asia.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE06382976http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/100953
ISSN
1975-4469
Appears in Collections:
COLLEGE OF LANGUAGES & CULTURES[E](국제문화대학) > ETC
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