385 0

맥락간섭과 결과지식의 동기적 속성이 타이밍 학습에 미치는 영향

Title
맥락간섭과 결과지식의 동기적 속성이 타이밍 학습에 미치는 영향
Other Titles
An Effect of Contextual Interference and Motivational Properties on Knowledge of Result in Timing Learning
Author
고지현
Keywords
맥락간섭; 결과지식; 타이밍 학습; Contextual Interference; Knowledge of Result; Relative Timing; Absolute Timing
Issue Date
2015-12
Publisher
한국스포츠정책과학원
Citation
체육과학연구, v. 26, No. 4, Page. 749-760
Abstract
이 연구의 목적은 맥락간섭과 결과지식의 동기적 속성이 상대적 타이밍과 절대적 타이밍 학습에 미치는 영향을 규명하는데 있다. 이를 위해 연구대상자(N=48)는 저 맥락간섭 연습구조인 구획연습 조건에서 잘한 또는 못한 수행에 대한 결과지식을 받는 두 집단과 고 맥락간섭 연습구조인 무선연습 조건에서 잘한 또는 못한 수행에 대한 결과지식을 받는 두 집단에 무선 할당되어 타이밍 과제를 수행하였다. 연구대상자는 사전연습을 한 후,습득단계에서 타이밍 과제를 연습하였으며 둘째 날 파지 및 전이검사에 참여하였는데 주요 연구결과는 다음과 같다. 먼저 상대적 타이밍 오차는 습득단계, 파지검사, 전이검사1과 2 모두에서 연습구조와 결과지식의 속성에 따른 그룹 간 차이가 나타나지 않았으나 전이검사2에서 연습구조와 결과지식의 속성 간에 상호작용이 나타났다. 절대적 타이밍 오차는 습득단계, 파지검사, 전이검사2에서는 연습구조와 결과지식의 속성에 따른 그룹 간 차이가 나타나지 않았으나 전이검사1에서는 차이가 나타났다. 또한 파지검사, 전이검사1과 2에서 연습구조와 결과지식의 속성 간에 상호작용이 나타났다. 위의 결과는 파지검사 시 구획연습 조건에서 잘한 수행에 대한 결과지식을 받은 집단과 못한 수행에 대한 결과지식을 받은 집단 간에 절대적 타이밍 학습 효과의 차이를 보여주었고, 또한 전이검사 1에서 무선연습 집단은 구획연습 집단보다 절대적 타이밍 학습에 대한 학습효과가 높게 나타났으며 잘한 수행에 대한 결과지식을 받은 집단이 못한 수행에 대한 결과지식을 받은 집단보다 절대적 타이밍에 대한 학습효과가 높았다. 그리고 구획연습 조건에서 잘한 수행에 대한 결과지식을 받은 집단과 못한 수행에 대한 결과지식을 받은 집단 간 절대적 타이밍 학습효과가 차이가 나타난 반면, 무선연습 조건에서는 잘한 수행과 못한 수행에 대한 결과지식을 받은 집단 간 절대적 타이밍 학습효과가 차이를 나타내지 않았음을 보여주었다. 효과기 전이 검사인 전이검사2에서는 구획연습 조건에서 잘한 수행에 대한 결과지식은 못한 수행에 대한 결과지식 보다 유용한 상대적 타이밍 학습전략일 수 있었으나 무선연습 조건에서는 이러한 잘한 수행에 대한 결과지식과 못한 수행에 대한 결과지식의 상대적 타이밍 학습 효율성의 차이를 나타내지 않았다. 그리고 잘한 수행에 대한 결과지식을 받은 집단과 못한 수행에 대한 결과지식을 받은 집단 간의 절대적 타이밍 학습효과는 차이를 나타냈으나 무선연습에서는 두 집단 간 차이를 나타내지 않았다. 따라서 구획연습 조건에서 결과지식의 동기적 속성이 타이밍 학습에 다른 효과를 미칠 수 있다는 것을 알 수 있었다. The present study was conducted to determine the effect of contextual interference (CI) and motivational properties (MP) of Knowledge of Result (KR) in learning on relative and absolute timing. Participants (N=48) were randomly assigned to one of four practice groups, which differed in practice structure on CI (blocked, random) and KR on MP (good trial, poor trial). They performed temporal timing tasks in pre-exercise and acquisition phase and went through a retention test and 2 transfer tests after approximately 24 hours. The main findings showed that first, for the relative timing error there was no significant main effect of CI and MP in the acquisition phase, retention, transfer1, and 2 test. However, there was a significant interaction effect between CI and MP in the transfer 2 test. Second, for the absolute timing error there was no significant main effect of CI and MP in the acquisition phase, retention, and transfer test 2 while there was in the transfer test 1. Moreover, there was a significant main effect between CI and MP in the retention, transfer 1, and 2 test. The findings indicated that 1) there was a significant learning effect of absolute timing between KR_good group and KR_poor group on blocked practice in the retention test, 2) random practice schedule and KR_good condition resulted in enhanced absolute timing performance relative to blocked practice and KR_poor respectively at transfer test 1, 3) there was a significant learning effect of absolute timing between KR_good group and KR_poor group on blocked practice at transfer test, 4) KR_good condition could be an useful relative timing learning strategy relative to KR_poor on blocked practice schedule at transfer test 2, effector transfer test. KR-good condition resulted in learning superior to KR_poor group on blocked practice schedule as well. However, there was no significant difference between two conditions on random practice, and 5) there was no difference in the learning effect of absolute timing error between KR_good and KR-poor group in the blocked practice, while there was not in the random practice. It indicated that motivational properties would influence the learning effect of timing in the blocked practice.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3389946https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/100582
ISSN
1598-2920
Appears in Collections:
COLLEGE OF SPORTS AND ARTS[E](예체능대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE