34 0

자기조절 학습의 극대화: 연습과제와 피드백을 통한 탐색

Title
자기조절 학습의 극대화: 연습과제와 피드백을 통한 탐색
Other Titles
Optimization of self-regulated learning: an investigation through practice task and feedback
Author
고지현
Keywords
자기조절 전략; 연습과제; 피드백; self-regulated strategy; practice task; feedback
Issue Date
2017-03
Publisher
한국스포츠정책과학원
Citation
체육과학연구, v. 28, No. 1, page. 49-59
Abstract
[목적] 이 연구는 자기조절에 의한 연습과제와 피드백 선택이 상대적 타이밍과 절대적 타이밍 학습에 미치는 영향을 규명하는 목적이 있다. [방법] 48명의 대학생으로 구성된 연구대상자들은 연습과제와 피드백의 종류에 따라 자기조절 연습과제-자기조절 피드백 집단, 자기조절 연습과제-비자기조절 피드백 집단, 비자기조절 연습과제-자기조절 피드백 집단, 그리고 비자기조절 연습과제-비자기조절 피드백 집단에 각각 12명씩 무선할당 되었다. 실험에 사용된 과제는 컴퓨터 키보드를 이용한 타이밍 과제이며 과제의 목표는 J키와 F키를 제시된 목표 시간에 일치하게 누르는 것이었다. 모든 집단의 연구대상들은 실험 전 사전연습단계를 거쳤으며, 그후 습득단계에서는 연구자에 의해 제시된 세 가지 과제 중 한 가지를 선택하여 타이밍 과제를 연습하였다. 습득단계 종료 약 24시간 후 타이밍 과제의 학습정도를 확인하기 위해 두 가지의 전이검사가 실시되었다. 전이 1에서는 계열연습이 적용되었고 전이 2에서는 효과기 전이를 측정하였다. 연구대상자들의 타이밍 정도를 측정하기 위해 시간적 구조의 수행능력을 나타내는 상대적 타이밍과 동작의 수량화 정도를 나타내는 절대적 타이밍을 계산하였다. [결과] 연구결과, 사전연습단계에서는 상대적 타이밍 오차와 절대적 타이밍 오처 각각에 대하여 네 집단 모두 동일하게 나타났다. 습득단계에서는 상대적 타이밍과 절대적 타이밍 모두 분단에 대한 차이를 확인 할 수 있었다. 상대적 타이밍에 대한 전이1에서는 네 집단 간의 차이를 발견할 수 없었으나, 전이 2에서는 자기-자기 집단과 요크-요크 집단 간에 유의한 차이가 나타났다. 절대적 타이밍에 대한 전이 1과 전이 2에서는 모두 집단 간의 차이가 나타나지 않았다. [결론] 이 연구를 통해 연습과제와 피드백에 대한 자기조절 전략은 효과기 전이의 상대적 타이밍 학습에 유용한 학습 전략법일 수 있다는 것을 알 수 있다. [Purpose] The present study was set up to investigate the effect of self-regulated learning and selection of feedback on learning of the relative and absolute timing. [Methods] 48 university student volunteers participated in the experiment and were randomly assigned four groups (n=12 for each) depending on practice task and feedback, namely: 1) self-regulated practice task - self-controlled feedback (self-self), 2) self-regulated practice task - york-controlled feedback (self-york), 3) york-regulated practice task - self-controlled feedback (york-self), and 4) york-regulated practice task - york-controlled feedback (york-york). The task was to examine the temporal timing error and the task goal was to press a computer keyboard `J` and `K` alternatively corresponding to time set. Prior to the experiment, the participants had a pre-practice session and then practiced one of three timing tasks provided by an experimenter in the acquisition phase. There were two transfer test to assess adaptability aspects of performing changes related to learning after 24 hours of the acquisition phase. Serial practice was applied in the transfer 1 and an effector transfer was examined in the transfer 2. The dependent variables were a relative timing error that is susceptible to discrepancy between the participant`s key press and the goal patterns and an absolute timing error that is susceptible to discrepancy in the time required to perform the sequence compared to the goal absolute time. [Results] The results showed that in the pre-test there was no significant difference in both the relative and absolute timing error across four groups. However, in acquisition phase there was a significant difference in both the relative and absolute timing error across block. The relative timing error was different across the group in the transfer test 1, however it was different only between the self-self and york-york group. Lastly, the absolute timing error was not different across the groups in the transfer test 2. [Conclusion] The findings revealed that the self-regulated strategy is effective to learn the relative timing in the effector transfer.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3509067http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/100485
ISSN
1598-2920
Appears in Collections:
COLLEGE OF SPORTS AND ARTS[E](예체능대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE