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포지션 확장을 통한 창작발레 메소드 연구

Title
포지션 확장을 통한 창작발레 메소드 연구
Other Titles
Study on creative ballet method through position expansion
Author
김성민
Alternative Author(s)
Kim, Sung Min
Advisor(s)
황규자
Issue Date
2019-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
전 세계적으로 발레는 예술인들과 대중들의 문화에 오랫동안 자리 잡고 있었다. 클래식 발레가 먼저 생겨난 후로 많은 예술가들이 배출 되었고, 많은 시간이 흐른 지금도 그때의 클래식 발레가 영원히 보존되길 바라며 지속적으로 옛것의 이미지를 복원하기도 한다. 그러나 점차 시대가 흘러가면서 새로운 것을 원하는 대중들과 예술가 들이 생겨났고, 이 과정에서 생겨난 것이 최초의 현대무용가 이사도라 던컨(Isadora Dunken)이다. 던컨의 등장으로 서양무용사에는 한 획을 긋는 패러다임이 일어났고 대중들은 열광하기 시작하였다. 옛것을 고수하던 클래식 발레 도 새로운 것을 찾기 위해 생겨난 것이 바로 모던발레(Modern Ballet) 즉 현대 발레이다. 현대 발레의 초기인 발레뤼스(Ballet Russes)시대 이후 작품의 주제, 무용수의 움직임, 그리고 무대설치미술까지 동원된 독창적인 형식을 추구하며 고전발레의 전형적인 틀에서 벗어나고자 변모해왔다. 이런 과정에서 서양무용은 여러 가지 커리큘럼이 생성되었고, 전공만 답습하지 않는 다방면의 교육 시스템으로 인해 미국 과 유럽 쪽에 많은 현대발레 안무가들이 배출 되는 결과가 보여졌다. 이러한 영향으로 타 예술 장르와 함께 20세기 유럽 중심에서 발생한 현대발레 예술은 전 세계적으로 영향을 미치게 됨으로써 다양한 현대 발레 작품들이 탄생되었다. 새로운 소재와 다양한 무대 미술과 접목 한 작품들 그리고 원작을 근원으로 하는 패러디 발레의 상식을 넘나드는 주제와 내용들이 다채롭고 많은 변화를 나타냈다. 이로써 서양 현대발레의 본격적인 전성기를 맞이하는 계기가 되었다. 우리나라에도 1962년 국립무용단이라는 이름으로 창단되어 1973년 분리 된 국립발레단의 출범 이후 모던 발레(Modern Ballet) 가 유입되면서 다양한 작품들이 발표 되었다. 하지만 우리나라는 체계적인 창작 화 교육과정이 없었기 때문에 여러 가지 제기된 문제점들 중 예중,예고,대학으로 이어지는 교육 시스템 상 기본 클래식 테크닉을 고수하는 커리큘럼에만 치중하여 발레 무용수들의 정형화 된 안무법 혹은 창작 법 교육에 대한 부족함으로 많은 고충이 따르고 있다. 따라서 이 연구는 발레 무용수 또는 발레 안무가들에게 체계적인 안무법을 제시함으로써 응용이 가능함을 염두하며 안무가의 창작능력을 향상시키기 위해 기본적으로 고수하던 클래식 발레의 기본법을 일부 끌어와 그 안에서 발생되는 새로운 움직임을 연구하여 하나의 창작발레 메소드 로 확립 하는 데에 발판이 되고자 한다. 이 연구는 기본 포지션을 분석하여 발레 무용수의 새로운 발레 움직임을 탐색하는 것에 목적을 두었고, 임의로 설정한 12가지의 클래식 발레 기본 포지션을 실제 발레 무용수에게 적용해봄으로써 12가지 포지션의 정형화 된 틀 안에서 발생 가능한 움직임의 허용범위를 넓혀 새로운 움직임 방법에 대해 탐색하여 이와 같은 연구 방법에 의해 다음과 같은 결과가 도출되었다. 첫째, 다섯 가지 의 하체 포지션 (1번
First position),(2번
Second position),(3번
Third position),(4번
Fourth position),(5번
Fifth position)의 확장을 적용하여 움직임을 탐색한 결과 춤의 가장 기본 요소인 스텝(Step)의 다양성으로 광범위한 움직임이 가능하고, 방향전환 및 공간이동 에서 새로운 움직임으로 확장되었음이 확인 되었다. 또한 발레의 가장 기본적인 하체의 포지션을 해체하고 재정립하는 과정에서 얻어지는 새로운 요소의 아이디어는 또 다른 움직임으로 응용할 수 있는 방법으로 탐색되었다. 둘째, 네 가지의 상체(Port de bras) 포지션 앙바(En Bas), 앙 아방(En Avant), 알 라 스콩드(A la Second), 앙 오(En Haut)의 확장을 적용하여 움직임을 탐색한 결과 상체 선형의 변화가 보였으며 하체를 고정시킨 채로 움직였을 경우 새로운 형태의 중심이 변화되는 모습을 관찰하였다. 여러 가지 변형된 상체 선형을 보았을 때 다양한 움직임으로 변화될 수 있는 응용방법으로 탐색되었다. 셋째, 세 가지의 몸의 방향 포지션 크로아제(Croise), 에파세(Efface), 에카르테(Ecarte)의 확장을 적용하여 움직임을 탐색한 결과 다양한 방향전환과 공간이동을 확인할 수 있었다. 사선(diagonal line)을 향하고 있는 기본적인 포지션 특성상 지면의 동선을 사용하여 방향성을 조절 할 수 있음을 발견하였다. 여러 가지 아이디어로 다양한 방향전환 및 공간이동을 변화시킬 수 있는 응용방법으로 탐색되었다. 넷째, 총 세 가지의 기본 포지션을 통한 앙쉐르망(Anchainement)을 구성하였을 경우 이 연구의 가능성을 다시 한번 확인하였다. 하체,상체,몸방향 으로 분리된 포지션의 조합을 통해 새로운 움직임의 컴비네이션(Combination)을 발견 하였고 그 안에서 발생되는 새로운 연결동작의 움직임이 생성되며 또 다른 이미지의 움직임이 창출 되었고, 안무가와 무용수의 상상력을 동원시켜 더욱더 다채로운 움직임이 생성 될 수 있도록 유도 할 수 있는 응용법 으로 사용할 수 있는 방법론이라고 할 수 있다.
Ballet has long been a part of culture among artists and the public globally. Since the birth of classical ballet, many artists have been born in the area. Even today long years since the beginning of classical ballet, efforts are made to restore its old images in hopes of preserving it as it was forever. At the same time, however, some of the public and artists started to something new with the passage of time, in which process the world's first modern dancer Isadora Dunken was born. Her emergence led to a paradigm that would sweep over the history of Western dance with the public going wild about her. Efforts were also made to find something new in classical ballet, and they resulted in modern ballet. Since its early days of Ballet Russes, modern ballet has been changing to pursue creative forms mobilizing themes, movements by dancers, and even installation art on the stage and grow out of the typical framework of classical ballet. Many different curriculums were created in this process in Western dance. The many-sided educational system of refusing to follow only one area of specialization gave birth to many modern ballet choreographers in the USA and Europe. Under this influence, modern ballet art emerged in central Europe along with other genres of art in the 20th century and exerted global impacts, leading to the creation of various modern ballet works. There were abundant colorful changes to the topic and content of modern ballet to go beyond the common sense of ballet including new materials, various elements of stage art, and parodies based on original works. These ushered in the full-blown heyday of modern Western ballet. In South Korea, the National Ballet Company was separated from the National Dance Company founded in 1962 and established in 1973. Since then, the introduction of modern ballet has resulted in a variety of works. There were, however, no systematic creation curriculums in the nation, several problems were raised. Ballet dancers, for instance, have only standardized methods of choreography in the nation since the educational system from an art middle school through an art high school to an art college focuses only on basic classical techniques. In addition, the lack of education on methods of creation causes lots of difficulties, as well. Keeping in mind that a systematic method of choreography would guarantee application, this study set out to conduct research on new movements based on some of basic techniques in classical ballet for increased creative abilities of choreographers and provide a foundation for ballet dancers or choreographers to establish a methodology for creative ballet. Under the goal of exploring new ballet movements for ballet dancers by analyzing the basic positions, the study applied 12 basic positions randomly selected from classical ballet to real ballet dancers, expanded the allowable scope of possible movements within the standardized frameworks of the 12 positions, and delved into new movement methods. These research methods led to the following results: First, the extension of five lower limb positions, which were Nos. 1~5, was applied to explore movements. As a result, the diversity of steps as the most basic element of dance made extensive movements possible with an extension into new movements in direction changes and spatial relocations. Ideas of new elements from the process of deconstructing and reestablishing the most basic lower limb position in ballet were explored as methods of application in other movements. Secondly, the extension of four upper limb(port de bras) positions, which were en bas, en avant, a la second, and en haut, was applied to explore movements. As a result, there were changes to the lines of the upper body. When a dancer moved with the upper body fixed, the center of a new form changed. Given the many variants of the upper body lines, the study explored methods of application to change in various movements. Thirdly, the extension of three body direction positions, which were croise, efface, and ecarte, was applied to explore movements. As a result, there were various direction changes and spatial relocations. Given the characteristics of the basic position in a diagonal line, moving lines on the ground could be used to adjust directionality. Methods of application were also explored to turn various ideas into various direction changes and spatial relocations. Finally, the study organized anchainement with three basic positions, confirming its possibilities once again. Combinations of new movements were found in the combinations of positions in the lower body, upper body, and body direction. Flows of new connection movements were created in these combinations, leading to the creation of movements in other images. This methodology would also serve as a method of application to inspire choreographers and dancers to mobilize their imagination and create even more colorful movements.
URI
http://dcollection.hanyang.ac.kr/common/orgView/000000109290http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/100363
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DANCE(무용학과) > Theses (Master)
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