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가상현실기기 채택 행동 연구

Title
가상현실기기 채택 행동 연구
Other Titles
The adoption behavior of virtual reality devices : The technology acceptance model integrating enjoyment, social interaction, and social tie
Author
이중효
Alternative Author(s)
Lee, Jung Hyo
Advisor(s)
최재영
Issue Date
2019-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
최근 가상현실 기술은 엔터테인먼트 산업을 중심으로 Social Network 기술을 적용하여 발전하고 있다. 이에 따라 본 연구에서는 가상현실기기의 확산전략으로 소셜 네트워크 특성의 도입이 실제 사용자의 이용의도에 미치는 영향을 실증분석 하였다. 본 연구는 한국에 거주하는 350명을 대상으로 설문조사를 진행하였으며 사용의도를 분석하기 위해 TAM을 사용하였다. 기본적인 TAM을 구성하는 일반적인 요인들 이외에 유희성, 사회적 상호작용, 사회적 유대감을 반영하여 소비자의 VR 기기의 채택 행동을 엄밀하게 분석하였다. 연구의 결과, 인지된 유희성이 기본적인 TAM의 주요 요소인 인지된 유용성보다 이용의도에 미치는 영향이 큰 것으로 나타났으며, 사회적 상호작용과 사회적 유대감은 인지된 유희성에 통계적으로 유의미하게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 분석 결과를 바탕으로, 본 연구는 ICT 기반의 기술 및 기기에 대한 소비자 채택 행동 파악에 이론적 함의를 제공하고 VR 기기 마케팅 전략에 대한 실증적인 함의를 제공한다.
Recently, the development of virtual reality technology in the entertainment industry has applied social network capability. This study empirically analyzes how the introduction of social network characteristics as a diffusion strategy for virtual reality devices affects consumers’ intention to use. This survey was conducted with 350 people from South Korea, and TAM was used to analyze the acceptability of virtual reality. User adoption behaviors were analyzed rigorously, adding perceived enjoyment, social interactions, and strength of the social ties to the basic TAM. The results of this study indicate that social interactions and strength of the social ties increase perceived enjoyment, and perceived enjoyment has a more significant effect on intention to use than perceived usefulness, which is the main element of TAM. These results have theoretical implications for consumer adoption behavior and empirical implications for the best marketing strategies for virtual reality devices.
URI
http://dcollection.hanyang.ac.kr/common/orgView/000000108259http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/100092
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GRADUATE SCHOOL OF TECHNOLOGY & INNOVATION MANAGEMENT[S](기술경영전문대학원) > TECHNOLOGY MANAGEMENT(기술경영학과) > Theses (Master)
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