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접지 Simulation (CDEGS)을 통한 대지저항률 분석 연구

Title
접지 Simulation (CDEGS)을 통한 대지저항률 분석 연구
Other Titles
A Study of Ground Resistivity Analysis Through Ground Simulation (CDEGS)
Author
민찬식
Alternative Author(s)
MIN, CHAN SIK
Advisor(s)
정진욱
Issue Date
2019-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
접지시스템의 현재 설계기준은 기존의 개별접지와 공통 (통합) 접지를 선택적으로 판단하여 적용하고 있지만, 2018년 KEC 의 제정 및 공표로 인하여 2021년부터는 IEC 기준의 접지설계 도입이 법제화 되었습니다. 기존 개별접지의 경우는 대지저항률 또는 안전전압의 결과에 무관하게 기준 접지저항을 만족하는지 여부가 설계의 기준이 되지만, 공통(통합) 접지의 경우는 접지저항 값의 기준이 아니며, 안전전압과 사고전압 (메시전압) 의 관계에서 안전전압이 사고전압 (메시전압) 보다 크게 설계 및 시공이 이루어져야 하는 관점입니다 접지설계에서 가장 중요한 요소는 현장의 접지저항 값이 아니라, 대지저항률 이며 대지저항률이 안전전압 및 사고 전압 계산 시 가장 큰 요인으로 적용이 되기에 현장에서의 대지저항률 측정 및 적용이 이루어 져야 합니다. 이제 접지 설계 시 대지저항률을 반드시 측정하여 그 값을 적용해야 하며, 대지저항률의 변화에 따라 접지설계가 어떻게 변화 하는지를 금번 연구를 통해 확인하고자 합니다. 동일한 조건에서 대지저항률이 변화 하였을 경우 안전전압과 사고전압의 관계가 어떻게 변화하는지를 실제 측정 결과를 통해 확인할 수 있으며, 여기서 대지저항률은 이론값이 아니라 20년 설계 및 시공업무를 진행하면서 직접 장비를 이용하여 대지저항률 실제 값을 측정하며 적용 하였으며, 국내의 경우 각 지역별로 측정을 하였고 해외현장 (베트남)도 포함을 하였습니다. 이 결과를 통해 국내 각 지역별 (경기도, 충청도, 전라도, 경상도) 대지저항률 값을 향후 타 설계 시 참고 자료로서 적용도 가능 할 것으로 판단됩니다.; Design standard of ground system decides and applies individual ground and common ground selectively. Since the establishment and publication of 2018 KEC, ground design of IEC standard will be enforced legally from 2021. In the case of current individual ground, the satisfaction of standard ground resistivity becomes the design standard regardless of ground resistance or safety voltage. However, in the case of common ground , ground resistance is not the standard. Rather, in the relation of safety voltage and mesh voltage, safety voltage should be designed and constructed much bigger than mesh voltage. The most important factor of ground design is not the resistivity on the construction site but the measurement and application of ground resistivity on the construction site as ground resistivity serves as the most influential factor in the calculation of safety and mesh voltage. In designing ground resistance, ground resistivity should be measured and applied. This paper confirms how ground design changes according to the changes of ground resistivity. When ground resistance is below 50 (Ω.m), GPR becomes small under 100 (V). In the case of GPR under safety voltage, ground design condition is satisfied without calculation mesh voltage As this paper confirms the result of safety and mesh voltage based on ground resistance measurement, it is found that the smaller ground resistance is, the larger the stability of ground design becomes. So it is necessary to measure ground resistance in every design. It is very valuable research to confirm the difference of theoretical values and true values of measurement as is done in the actual measurement of domestic and foreign ground resistance in this paper.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/100027http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000435278
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GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > ELECTRICAL ENGINEERING AND COMPUTER SCIENCE(전기ㆍ전자ㆍ컴퓨터공학과) > Theses (Master)
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