김남조
2019-05-03T08:13:44Z
2019-05-03T08:13:44Z
2019-02
관광연구논총, v. 31, NO 1(통권 58), Page. 83-107
1226-8054
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE07621587&language=ko_KR
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/103414
본 연구의 목적은 4차 산업혁명시대에 관광산업의 경쟁력 제고를 위해, 변화가 요구되는 관광학의 새로운 시각을 확립하는데 있다. 본 연구는 4차 산업혁명시대에 집단 적 대중관광을 사회학에서의 이론을 바탕으로 어떠한 이중성과 딜레마가 있는지 알아보 고, 이 시대에 맞는 관광산업의 지속가능한 발전을 위해 필요한 대응방안에 대해 논의하 였다. 서론에서는 4차 산업혁명시대의 관광산업의 변화 현상에 대해 언급하였고, 2장에서 는 행위자 네트워크 이론이 4차 산업혁명시대의 관광산업의 성장과정과 유사함을 밝히며 기술과 관광자에 대한 새로운 시각을 제시하였다. 3장에서는 집단적 대중관광의 관광행위 가 나타나게 된 배경과 사회구조의 이중성에 대해 논의하였고, 4장에서는 집단적 대중관 광과 합리적 선택이론의 사회적 딜레마에 대해 언급하고 이를 극복하기 위한 일상적 합리 성 이론을 논의하였다. 본 연구는 기존의 관광학에서 활발하게 진행되어 온 통계 중심적 이고 양적이며 개인적, 미시적 입장에서의 연구를 통합적인 방법으로 접근하여 사회구조 와 관광자의 행위를 설명하였다. 또한, 관광학에 사회학 이론을 적용하여 사회현상에 대 한 통합적 논의를 시도하였다.
The purpose of this study is to establish a new perspective of tourism. Actually, the current tourism requires new change in order to enhance the competitiveness as the evolution of the 4th Industrial Revolution. This study examines the duality and dilemma of collective mass tourism based on the theory of sociology in the era of the 4th Industrial Revolution, and discusses the necessary measures for sustainable development of tourism industry in this age. The introduction explains the changes in the tourism industry during the 4th industrial revolution era. In Chapter 2, this study shows that the actor network theory is similar to the growth process of the tourism industry in the era of the fourth industrial revolution, and presents a new perspective on technology and tourists. In Chapter 3, this study discusses the background and the duality of social structure and in Chapter 4 discusses the social dilemma of collective mass tourism and rational choice theory, and discusses the rational rationality theory to overcome it. This study delves into the social structure and the behaviors of tourists with integrated way by approaching the existing researches which have done in statistic, quantitative, individual and microscopical way. In addition, this study attempts integrated discussion on social phenomenon by applying sociological theory.
ko_KR
한양대학교 관광연구소
4차 산업혁명
대중관광
행위자 네트워크 이론
구조화 이론
합리적 선택 이론
The 4th Industrial Revolution
Collective Mass Tourism
Actor Network Theory(ANT)
Theory of Structuration
Rational Choice Theory(RCT)
제 4차 산업혁명시대에서 집단적 대중관광의 이중성과 딜레마
Duality and Dilemma of Collective Mass Tourism in the 4th Industrial Revolution
Article
1
31
10.21581/jts.2019.02.31.1.83
83-107
관광연구논총
김규미
김남조
Kim, Kyu-Mee
Kim, Nam-Jo
2019034260
S
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S]
DIVISION OF TOURISM
njkim